لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

فرمانده سپاه: سیاست ما فعلاً افزایش برد موشکی نیست


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید جمهوری اسلامی فعلاً قصد افزایش برد موشک‌های خود به بیش از دو هزار کیلومتر را ندارد. او هم‌چنین پیشنهاددهندگان مذاکره مستقیم ایران با آمریکا را «خائن» نامید.

محمدعلی جعفری روز سه‌شنبه (۲۹ خرداد) خرداد در همایش بزرگداشت «استاد تراز انقلاب اسلامی» این موضوع را بیان کرده و افزوده که «ما از لحاظ علمی، توان افزایش برد موشک‌ها را داریم.»

وی اضافه کرده که با این حال «فعلاً سیاست» جمهوری اسلامی، افزایش برد موشکی نیست، چراکه «بسیاری از اهداف استراتژیک دشمنان در همین برد دو هزار کیلومتری قرار دارد و به همین خاطر دشمن جرأت نگاه چپ به جمهوری اسلامی را ندارد.»

او پیش از این نیز تعیین برد موشک‌های ایران را بر اساس نظرات رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده بود که فرماندهی کل نیروهای مسلح در کشور را بر عهده دارد.

ایران دارای یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه است و گفته می‌شود که برد موشک‌های آن به خاک اسرائیل نیز می‌رسد.

اظهارات آقای جعفری در حالی بیان شده که فشارهای ایالات متحده آمریکا بر ایران به‌دلیل برنامه موشکی این کشور افزایش یافته‌است.

دونالد ترامپ با اعلام خروج آمریکا از توافقنامه اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، اعلام کرد که این قرارداد از آن رو که برنامه موشکی ایران را محدود نکرده و مانع فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن نشده، «ناقص» است.

ایران نیز در واکنش به‌طور مکرر اعلام کرده که برنامه موشکی این کشور تنها جنبه «دفاعی» دارد و دربارهٔ این موضوع و حمایت از متحدان خود در خاورمیانه با هیچ‌کس مذاکره نخواهد کرد.

جعفری در اظهارات خود، مذاکرات ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران را «استثنا» نامیده که «بنا بر مصالحی و با اذن رهبری انجام شد.»

وی سیاستمداران و فعالانی را که به تازگی در نامه‌ای، پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا را مطرح کرده‌اند، «خائن و ضدانقلاب» نامیده و گفته که «اشکال اصلی کار مبانی فکری و لیبرالی آنهاست.»

به تازگی، بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شدند.

نویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به «از دست رفتن فرصت مناسب» دولت باراک اوباما، دولت پیشین آمریکا، از حکومت جمهوری اسلامی خواستند که «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید… با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

پیش از این نیز پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا مطرح شده، اما رهبر جمهوری اسلامی با آنها مخالفت کرده و گفته موضوع این مذاکرات ایران و آمریکا، تنها توافق اتمی بوده و تهران دربارهٔ موضوعات دیگر با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

فرمانده سپاه پاسداران نیز مدعی شده که این افراد به آیت‌الله علی خامنه‌ای، نامه نوشته‌اند و افزوده که «خود ترامپ هم اخیراً گفته‌است آنقدر فشارها را بر ایران زیاد می‌کنیم که با ما پای میز مذاکره بیایند.»

جعفری در عین حال رهبر کره شمالی را یک فرد انقلابی، اما «کمونیست» معرفی کرده که با «انقلابی مسلمان» مشابه رفتار نمی‌کند.

به گفته وی، او به همین علت، «تسلیم» شد، اما جمهوری اسلامی چنین کاری نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، رویترز و رادیو فردا. / ب.ب / پ/پ
XS
SM
MD
LG