لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

اقدام متقابل ایران؛ فرمانده کل سپاه ناوهای آمریکایی را تهدید کرد


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران

یک روز پس از تهدید رئیس‌ جمهوری آمریکا علیه «ایجاد مزاحمت» برای ناوهای آمریکایی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز شناورهای آمریکایی را که به گفته او «خطرآفرین» باشند تهدید کرد.

همچنین خبر می‌رسد که وزارت خارجه ایران در همین روز سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا در همین زمینه فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، روز پنج‌شنبه، چهارم اردیبهشت، در جریان بازدید از منطقه خلیج فارس گفت: «به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهایمان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، مؤثر و سریع ما مواجه خواهد شد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه خبر داد که دستور داده ‌است اگر قایق‌های سپاه پاسداران برای کشتی‌های ایالات متحده ایجاد مزاحمت کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.

حسین سلامی در پاسخ به این اظهارات گفت: «ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.»

اظهارات آقای ترامپ چند روز پس از آن بیان شد که نیروی دریایی آمریکا از تهدید ناوگان نظامی این کشور در شمال خلیج فارس توسط ۱۱ قایق تندرو سپاه پاسداران خبر داد و حسین سلامی امروز به این موضوع نیز اشاره کرد.

او در این مورد اظهار کرد: «شناورهای آمریکا در هفته گذشته به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای و خطرآفرین مزاحمتی را برای کشتی لجستیکی ما ایجاد کردند و وقتی که شناورهای ما در دریا مشغول گشت‌زنی بودند آنها هراسناک شدند؛ بنابراین منشأ آن چه در هفته گذشته اتفاق افتاد رفتار غیرحرفه‌ای و خطرآفرین آمریکایی‌ها در خلیج فارس بود.»

این در حالی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین این حرکت قایق‌های تندرو سپاه را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده است.

روز پنج‌شنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز با انتشار پیامی توئیتری نوشت که به باور او نیروهای آمریکایی «در خلیج فارس خود ما» به تحریک ملوانان ایرانی دست زده‌اند.

کمی بعد از توئیت آقای ظریف، وزارتخانه او نیز در توئیتی اعلام کرد که سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شده و «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تهدیدات نیروهای آمریکایی طی یادداشتی جهت انعکاس به مقامات آمریکایی به وی ابلاغ شده است.»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز ۲۸ فروردین در واکنش به «مزاحمت» قایق‌های سپاه برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، گفته بود که واشینگتن در حال بررسی پاسخ مناسب به این اقدام ایران است.

در اردیبهشت و خرداد ۹۸ به شش کشتی، از جمله چهار نفتکش در آب‌های امارات و عمان حمله شد که آمریکا و عربستان، ایران را مسئول این حملات معرفی کردند.

پس از این حملات، ایالات متحده برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران ائتلافی تشکیل داد. کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی و استرالیا در این ائتلاف حضور دارند.

XS
SM
MD
LG