لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۶

حماس از خانه‌های ساخته شده با پول ایران رونمایی کرد


زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اکثرا کسانی هستند که جزو شبه‌نظامیان سازمان‌های مسلح فلسطینی بوده و شماری از آنها در کشتن اسرائیلی‌ها دست داشته‌اند.
زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اکثرا کسانی هستند که جزو شبه‌نظامیان سازمان‌های مسلح فلسطینی بوده و شماری از آنها در کشتن اسرائیلی‌ها دست داشته‌اند.

جنبش حماس با پول ایران برای زندانیان فلسطینی آزاد شده از زندان‌های اسرائیل، در نوار غزه خانه می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر مسئول زندانیان فلسطینی در دولت حماس در غزه روز پنجشنبه ۲۷ دی از اختصاص خانه‌های تازه ساخت در این باریکه با پول ایران برای شماری از زندانیان فلسطینی آزاد شده خبر داد.

به گفته وی، در بخش نخست این طرح ۲۶ آپارتمان به زندانیانی داده شده است که نام‌شان از میان ۱۲۵ زندانی آزاد شده به قید قرعه انتخاب شد. این خانه‌ها در بخش جنوبی نوار غزه ساخته شده است.

وزیر دولت حماس افزود که اسکان آزاد‌شدگان در خانه‌های در دست احداث مراحل دیگری، از جمله در بخش شمالی غزه، خواهد داشت تا از «رنج این زندانیان کاسته شود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات حماس تایید کردند که طرح‌های دیگری با پول ایران اجرا خواهد شد.

زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اکثرا کسانی هستند که جزو شبه‌نظامیان سازمان‌های مسلح فلسطینی بوده و شماری از آنها در کشتن اسرائیلی‌ها دست داشته‌اند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در اسرائیل، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی تا آذر امسال ۶۱۵۴ زندانی امنیتی در زندان‌های اسرائیل دارند که این آمار به نسبت بهار ۲۰۰۹ که تعدادشان ۱۰۸۶۶ تن بود، به میزان چشمگیری کاسته شده است.

در پاییز ۲۰۰۷ بیشترین شمار زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل ثبت شد که حدود ۲۴ هزار تن بود.

اسرائیل همواره گفته است که درصد زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی آزاد شده به فعالیت مسلحانه زیر چتر سازمان‍‌های خود باز می‌گردند و حتی رادیکال‌تر می‌شوند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی که رقیب حماس است و نتوانسته حاکمیت غزه را از دست حماس بیرون آورد، به تازگی می‌گوید هم ایران به حماس کمک می‌کند و هم قطر با دخالت مستقیم دولت اسرائیل صدها میلیون دلار به دست حماس می‌رساند.

یگان‌های مسلح فلسطینی نیز به امید جلب همکاری این زندانیان آزاد شده، بعد از رهایی آنها از زندان‌های اسرائیل از آنان حمایت مالی و معنوی می‌کنند؛ اکثر مقامات حماس خود زندانیان امنیتی آزاد شده از زندان‌های اسرائیل هستند.

وجود گروه کثیری از زندانیان فلسطینی کنونی و آزاد شده، و مشکلات آنها و خانواده‌های‌شان به حدی است که هم تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و هم حماس در غزه، همواره در دولت‌های خود، یک وزارت رسیدگی به این افراد را دارند.

حماس از سال ۲۰۰۷ حکومت غزه را در دست دارد، و از سال ۲۰۰۸ درگیر سه عملیات جنگی به شدت ویرانگر و پرتلفات با اسرائیل بوده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی که رقیب حماس است و نتوانسته حاکمیت غزه را از دست حماس بیرون آورد، به تازگی می‌گوید هم ایران به حماس کمک می‌کند و هم قطر با دخالت مستقیم دولت اسرائیل صدها میلیون دلار به دست حماس می‌رساند؛ اسرائیل تایید می‌کند با انتقال ۱۵۰ میلیون دلار قطر به غزه موافقت کرده است.

طرح خانه‌سازی برای زندانیان فلسطینی آزاد شده از بازداشتگاه‌های اسرائیل با پول ایران در غزه، کمتر از یک ماه بعد از بازگشت هیات ارشد فلسطینی از تهران، اعلام شد.

محمود الزهار، وزیر پیشین خارجه در دولت حماس به تازگی در سفری به تهران، با مقامات مختلف، از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، دیدار کرد.

دو هیات سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز در هفته‌های اخیر به تهران رفتند، و زیاد نخاله، دبیر کل جدید این سازمان و معاونش دو هفته پیش با آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ملاقات کردند.

ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک مالی، اسلحه و آموزش نظامی می‌دهد.

حسین اشتری، فرمانده نیروهای انتظامی ایران، در دیدار دو هفته پیش با زیاد نخاله، بر آمادگی نیروهای تحت فرماندهی‌اش برای آموزش نظامی شبه‌نظامیان «جبهه مقاومت» تاکید کرد.

کمک‌های تازه ایران برای «کاستن از رنج» زندانیان پیشین فلسطینی در حالی است که ایرانیان بسیاری در ماه‌های گذشته از طریق فضای مجازی، و از جمله پویشی با نام «نه به صندوق کمیته امداد خمینی»، با دادن بیت‌المال ایرانیان به فلسطینیان، به ویژه در وضعیت وخیم اقتصادی کنونی ایران، مخالفت کردند.

اقتصاد ایران از جمله بعد از تحریم‌های اخیر آمریکا دستخوش بحران است؛ به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی، وزیر جدید مسکن ایران این هفته گفت: «اقشار بی‌مسکن ایران ۸۰ درصد درآمدشان را صرف اجاره‌بها می‌کنند...و بحث قاطع مردم ما در حال حاضر، بحث مسکن است و آنها مسکن می‌خواهند».

در حالی که همکاری‌های ایران با حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله و دیگر گروه‌های «جبهه مقاومت» در هفته‌های اخیر تقویت شده، دشمنی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، به ویژه بر سر حضور نظامی ایران در سوریه و آنچه که اسرائیل «نگرانی» از برنامه هسته‌ای و طرح‌های موشکی تهران می‌نامد، عمیق‌تر شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و ژنرال آویو کوخاوی، رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل، سه‌شنبه این هفته گفتند رژیم ایران «محوری‌ترین» هدف برای اسرائیل است.

از سوی دیگر، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، روز چهارشنبه گفت اسرائیل از روزی که موشک‌های نقطه‌زن بر سرش فرود آید، بترسد.

XS
SM
MD
LG