لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

اشتری به هیئت فلسطینی: پلیس جمهوری اسلامی در خدمت شماست


حسین اشتری
حسین اشتری

همزمان با دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تأکید سخنگوی وزارت خارجه ایران بر «تغییرناپذیری» سیاست تهران در قبال اسرائیل، فرمانده نیروهای انتظامی ایران نیز از آمادگی این نیرو برای «آموزش جبهه مقاومت فلسطین» خبر داد.

حسن روحانی عصر سه‌شنبه ۱۱ دی، در دیدار با زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه او که به تهران رفته‌اند خواستار ادامه نبرد فلسطینی‌ها با اسرائیلی‌ها شد و گفت که این ستیز باید تا «تعظیم» اسرائیل در برابر فلسطین ادامه یابد.

حسن روحانی با این ادعا که اسرائیل «با کمک حاکمان جدید کاخ سفید به دنبال تحقق برنامه سلطه بر کل منطقه است که فلسطین نیز بخشی از این برنامه کلی است»، افزود ملت‌های این منطقه باید اسرائیل را «نه فقط دشمنِ ملت فلسطین، بلکه دشمن همه منطقه بدانند».

گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران اشاره دارد که دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز به حسن روحانی گفت، «ملت فلسطین به رغم همه فشارها و تهدیدها، تا رسیدن به حقوق حقه خود، از مقاومت و مبارزه دست برنخواهد داشت».

در حالی که در دیدارهای پیشین هیئت‌های نمایندگی گروه‌های مسلح فلسطینی از ایران، کمتر گزارشی در مورد ملاقات‌های آنها با فرماندهان نظامی ایران منتشر می‌شد، رسانه‌های ایران خبر دادند که زیاد النخاله و هیئت همراه او، سه‌شنبه ۱۱ دی با حسین اشتری، فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران نیز دیدار کردند.

سرتیپ پاسدار حسین اشتری به زیاد النخاله گفت: «پلیس جمهوری اسلامی ایران، در خدمت شما است و این روحیه در بین همه همکاران بنده وجود دارد، چرا که معتقد هستیم امروز کمک به جبهه مقاومت، همانند روزهای دفاع مقدس در ایران (جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران) می‌باشد».

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروهای انتظامی ایران افزود «ظرفیت‌های خوبی در پلیس ایران وجود دارد که ضمن دعوت از شما برای بازدید از این امکانات و قابلیت‌ها، تجربیات و دستاوردهای خود را در این حوزه به شما انتقال می‌دهیم» و با اشاره به «ظرفیت‌های بالای آموزشی پلیس ایران»، از آمادگی این نیروها برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای «جبهه مقاومت» خبر داد.

بر اساس نوشته ایسنا، زیاد النخاله نیز در دیدار با حسین اشتری یادآور شد که برخلاف برخی دولت‌های منطقه، «ایران تنها کشوری است که در کنار جبهه مقاومت قرار دارد».

این نخستین بار است که زیاد النخاله در مقام دبیر کلی جهاد اسلامی فلسطین به ایران سفر، و با بلندپایه‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار می‌کند.

النَخاله، ۶۵ ساله، که تا پیش از این معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین بود، بعد از به اغما رفتن رمضان عبدالله شلح ۶۰ ساله، در پی عمل جراحی مغز شلح در بیمارستان زیر نظر حزب‌الله در جنوب بیروت، اواخر سپتامبر ۲۰۱۸، مهر ۱۳۹۷، به دبیرکلی این سازمان رسید.

جهاد اسلامی فلسطین از اواخر دهه هفتاد میلادی فعالیت می‌کرد اما اعلام موجودیت رسمی آن سال ۱۹۸۷ بر اساس منشور تنظیم شده در چارچوب «اندیشه‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی» پایه‌گذار جمهوری اسلامی ایران بود و در بیش از ۳۰ سال موجودیت رسمی خود، بسیار بیشتر از حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی، با ایران همراهی نشان می‌دهد و عملاً دست‌نشانده جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

زیاد النخاله سال ۱۹۷۱ در اسرائیل به حبس ابد محکوم شد ولی پس از ۱۴ سال در زندان اسرائیلی‌ها در سال ۱۹۸۵، در جریان یک معامله دولت وقت اسرائیل با سازمان فلسطینی زیر رهبری احمد جبرئیل آزاد شد اما اسرائیل دوباره او را در سال ۱۹۸۸ دستگیر، و این بار وی را به اردن تبعید کرد؛ النخاله با رفتن به سوریه و فعالیت از خاک این کشور هم‌پیمان با ایران، از دیرباز چهره‌ای آشنا برای سران جمهوری اسلامی است و بارها همراه با عبدالله شلح به ایران رفته بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۱۰ دی با زیاد النخاله و هیئت همراه او دیدار کرد و «اطمینان» داد که «تشکیل کشور فلسطین در تل‌آویو محقق خواهد شد».

از نظر فلسطینیان و مسلمانان جهان بیت‌المقدس/اورشلیم جنبه تقدس دارد و تا پیش از این، مقامات ایران همواره از آزادی «قدس شریف» از «قید اشغالگری» اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین در «سراسر خاک اشغالی» با پایتختی بیت‌المقدس تأکید داشتند. جهاد اسلامی فلسطین نیز موجودیت اسرائیل را باطل می‌داند و کشور فلسطین را «از بحر تا نهر» می‌خواهد.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در «تشکیل کشور فلسطین در تل‌آویو» در حالی که این شهر مدرن ساحل دریای مدیترانه هیچگونه قداست مذهبی و جایگاه تاریخی ندارد، ظاهراً با این نیت از زبان رهبر جمهوری اسلامی ایران بیان شده که تأکیدی بر این امر باشد که اسرائیل حتی نباید در تل‌آویو موجودیت داشته باشد.

همزمان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، شامگاه سه‌شنبه ۱۱ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت «در جمهوری اسلامی ایران نگاه واحد و سیاست غیرقابل تغییری نسبت به رژیم صهیونیستی و آرمان فلسطین وجود دارد».

به نوشته ایسنا، آقای قاسمی این سخنان را در واکنش به «برخی مطالب منتشره در رسانه‌های عربی و فضای مجازی» در ارتباط با نگاه ایران به اسرائیل بیان کرد، اما این خبرگزاری یا سخنگوی وزارت خارجه ایران توضیح بیشتری در مورد مطالب یاد شده ندادند.

به نظر می‌رسد اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به مطالبی باشد که پس از مصاحبه دو هفته پیش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با نشریه فرانسوی‌زبان «لوپوئن» بیان شد، که وی در آن تکذیب کرد که اصولاً هرگز کسی در ایران گفته باشد که جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را نابود می‌کند.

آقای ظریف ادعا کرد که روح‌الله خمینی گفته بود که اسرائیل به‌خاطر سیاست‌های خودش، نابود می‌شود و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز تنها سخنان آیت‌الله خمینی را نقل کرده بود.

بهرام قاسمی در مصاحبه سه‌شنبه با ایسنا این را نیز یادآور شد که «در چند روز اخیر شاهد سفر دو هیئت فلسطینی به تهران و دیدار آنها با مقامات ارشد کشورمان بودیم که البته همواره تماس و رایزنی بین ایران و گروه‌های فلسطینی وجود داشته و این، موضوع جدیدی نیست».

افزون بر هیئت ارشد جهاد اسلامی فلسطین، هیئتی از سوی سازمان حماس نیز به سرپرستی محمود الزهار، وزیر خارجه پیشین دولت حماس، همزمان با برگزاری کنفرانس «وحدت اسلامی» ماه گذشته به تهران رفت که این هیئت هم با مقامات ارشد ایران دیدار کرد تا تأکیدی بر گرمی دوباره روابط حماس با ایران، پس از چند سال سردی مناسبات آنها به خاطر جنگ سوریه، باشد.

ناصر ابوشریف، نماینده دائمی جهاد اسلامی فلسطین در ایران، ماه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک فارسی همزمان با کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران، در پاسخ به این پرسش که «فلسطینی‌ها موشک‌ها و تسلیحات را از کجا به دست می‌آورند؟» گفت، «تنها کشوری که برای حمایت از ملت فلسطین همه فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها را نادیده می‌گیرد، و با شکست محاصره غزه، به دست فلسطینیان اسلحه می‌رساند، ایران است».

ناصر ابوشریف با اشاره تلویحی به آموزش نیروهای «جبهه مقاومت» در ایران افزود «بخشی از این تسلیحات، مخصوصاً موشک‌ها، توسط تعدادی از جوانان فلسطینی که دوره‌های آموزشی دیده و به غزه برگشته‌اند، تولید می‌شود».

منظور از «جبهه مقاومت» سازمان‌های حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلحی در منطقه هستند که عمدتاً هم‌پیمان ایران بوده ولی از نظر اسرائیل، آمریکا و بخشی از جامعه جهانی، گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند. اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا و استرالیا نیز جهاد اسلامی فلسطین را گروه تروریستی می‌دانند.

زیاد النخاله، خود از سال ۲۰۱۴ که معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین بود، از سوی دولت آمریکا در فهرست تروریستی قرار گرفت.

رهبر، رئیس جمهوری و سایر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در حالی بر ادامه حمایت تهران از گروه‌های مسلح فلسطینی به خاطر «مبارزه» آنها با اسرائیل تأکید می‌کنند که اقتصاد ایران در دوره اخیر زیر سنگین‌ترین فشارها قرار گرفته و مردم ایران، به ویژه کارگران، آموزگاران و گروه‌های دیگر، در اکثر تظاهرات و اعتراض‌ها و فضای مجازی تأکید دارند که سران ایران باید منابع مالی ایران را برای خود ایرانیان هزینه کنند و از حمایت از «غزه و لبنان» دست بردارند.

از سوی دیگر، تجدید آشکار همکاری و افزایش مراودات جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح فلسطینی در حالی است که خصومت میان اسرائیل و ایران در دوره اخیر به شدت تشدید شده و در سوریه به صورت ضربات نظامی پی در پی اسرائیل به «اهداف ایرانی» تکرار می‌شود و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده که کشورش در صورت تشخیص «خطر حیاتی»، آماده کشاندن جنگ به خود ایران است.

ایران نیز نه تنها با اظهارات سران خود و تأکید بر حمایت همه‌جانبه از گروه‌های مسلح فلسطینی، عملاً در برابر اسرائیل شاخ و شانه می‌کشد، بلکه محمد جواد ظریف سه‌شنبه، در واکنش به خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو از اول سال نو میلادی، در توئیتر خود نوشت، همین مانده که «دولت ترامپ و رژیم دست‌نشانده‌اش» کلا از سیاره زمین خارج شوند.

هرچند ظاهراً نوشته ظریف، طعنه‌آمیز است اما از نظر اسرائیل و آمریکا که مترصد شنیدن این گونه سخنان برای تأکید بر «جنگ‌افروزی» سران تهران هستند، این نوشته غیر دیپلماتیک به قلم دیپلمات ظاهراً شماره یک جمهوری اسلامی ایران ممکن است به نحوی «محو اسرائیل» و همایش «جهان بدون صهیونیسم» در دوران پرجنجال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را تداعی کند.

XS
SM
MD
LG