لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

فاطمه هاشمی: شورای عالی امنیت ملی پرونده مرگ پدرم را بست


خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم سوگواری درگذشت او
خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم سوگواری درگذشت او

فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، ضمن تاکید بر اینکه مرگ پدرش «طبیعی» نبوده، اعلام کرد که این پرونده در شورای عالی امنیت ملی ایران بسته شده است.

وی همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که دو ماه پیش از مرگ پدرش دو نفر از نیروهای «جبهه و جنگ» به او هشدار داده‌اند که افرادی قصد ترور پدرش را دارند.

وی در مصاحبه با وب‌سایت جماران که روز سه‌شنبه ۱۱ دی منتشر شده است گفت: «فکر می‌کنم که آن پرونده را در شورای عالی امنیت ملی بستند و سال گذشته، آخرین باری که آن شورا ما را دعوت کرد، اعلام کرد که این پرونده را می‌بندد.»

خانم هاشمی همچنین اعلام کرد که اطلاعی درباره اینکه پرونده مرگ پدرش از طرف ریاست جمهوری یا نهاد دیگری در حال پیگیری است، ندارد.

فاطمه هاشمی بار دیگر اعلام کرد که ادرار و حوله پدرش به مواد رادیو اکتیو بالای حدّ مجاز ۱۰ درصد آلوده بوده است.

وی همچنین گفت: «آبان‌ماه همان سال، دو نفر از آقایانی که ادعا می‌کردند از بچه‌های جبهه و جنگ هستند، به دفتر من در دانشگاه آمدند و گفتند که قصد ترور پدرتان را دارند و این پیغام را به ایشان برسانید.»

فاطمه هاشمی اضافه کرد که این موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کرده است.

وی نگفته که این موضوع را قبل از مرگ پدرش در شورای عالی امنیت ملی مطرح کرده یا بعد از مرگ او.

خانم هاشمی همچنین توضیح بیشتری درباره این افراد نداده است. نیروهای «جبهه و جنگ» معمولا اشاره به نیروهای سپاه پاسداران و یا نیروهای بسیج است که در دوره جنگ ایران و عراق در جبهه‌ حضور داشته‌اند.

فائزه هاشمی، دیگر دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز در آذر ماه ۹۶ خبر داده بود که در جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده آقای هاشمی اعلام شده که در بدن پدرش «۱۰ برابر حد مجاز رادیو اکتیو وجود داشته‌است».

مقام‌های شورای عالی امنیت ملی ایران هنوز در مورد اظهارات خانواده هاشمی رفسنجانی واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین حال یاسر هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، ۱۸ دی ۹۶ خبر داده بود که رئیس جمهوری ایران «کل محتوای» گزارش شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه مرگ پدرش را «قبول نکرده» و دستور داده است که این موضوع بار دیگر در این شورا بررسی شود.

در پرونده‌های مشابه نیز کارشناسان وجود مواد رادیو اکتیو در بدن برخی افراد را به معنای نشانه قاطع برای فوت آنان به این دلیل ندانسته‌اند.

از جمله دربارهٔ فوت یاسر عرفات، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پزشکان سوئیسی اعلام کردند که آزمایش‌های آنها حاکی از وجود پلونیوم در بدن آقای عرفات است اما آنها دلیل قاطعی ندارند که نشان دهد آقای عرفات به دلیل این مسمومیت جان باخته‌است.

اکبر هاشمی رفسنجانی از چهره‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و از مقام‌های ارشد ایران در چهار دهه گذشته، روز ۱۹ دی ۹۵ در بیمارستان تجریش تهران درگذشت.

مرگ ناگهانی او شایعات زیادی را دربارهٔ احتمال سوءقصد علیه وی به دنبال آورد.

با این حال محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز ۲۰ بهمن ماه ۹۵ گفت که برادرش نه «ترور» شده و نه دچار «خفگی» شده، بلکه علت مرگ او «ایست قلبی» بوده‌است.

محمد هاشمی اما پس از آن گفت که «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده‌است».

در همین حال فاطمه هاشمی درباره ابهام‌های مرگ پدرش گفت که «چرا با ۲۱ دقیقه تاخیر» او را به بیمارستان رساندند؟

دختر هاشمی رفسنجانی همچنین اظهارات تیم حفاظت پدرش را مشکوک دانسته و گفت: «ما چه قبل و چه بعد از فوت آیت‌الله، از ضدّ و نقیض‌هایی که در پاسخ‌های محافظین ایشان وجود دارد، به نتایجی رسیدیم. اینکه شب اول اعلام شود که از سوی هیچکس جز رئیس تیم نباید توضیحی داده شود و از هر کدام از محافظین که سوالی می‌پرسیدیم می‌گفت بروید از رئیس تیم بپرسید، به معنای آن است که یک اتفاق غیرعادی افتاده است.»

دختر اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین این پرسش را مطرح کرد که چرا از جسد پدرش نمونه‌برداری نشد و او در هنگام دفن «گواهی فوت نداشت».

وی اضافه کرد: «شاید اگر هم می‌خواستند تا کالبدشکافی انجام شود، قبول نمی‌کردم. اما نمونه برداری که دیگر کار دشواری نبود چرا که اندازه یک سوزن است. برای نمونه، ممکن است یک تار مو یا یک تکه کوچک از پوست یا کبد بردارند.»

پیس از تجمع در حوزه علمیه قم و پلاکارد جنجالی «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، بار دیگر موضوع مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح شد.

در همین حال فاطمه هاشمی با اشاره به این پلاکارد گفت: «تحلیل من این است که این افراد با جسارت تمام می‌خواستند بگویند ما این کار را انجام می‌دهیم و ترسی هم از کسی نداریم و خودمان آن را مطرح می‌کنیم.»

فاطمه هاشمی پیش از این نیز گفته بود به دنبال درگذشت پدرش، افرادی به دفتر کار وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گاو صندوقی که وی «مطالب مهمی» را در آن نگهداری می‌کرد، خالی کردند.

وی توضیحات بیشتری درباره هویت این افراد نداده است.

منابع: ایسنا، وب‌سایت جماران و رادیو فردا/ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG