لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

پوست سالم می‌خواهید؟ مصرف این اقلام غذایی را کنترل کنید


آکنه یا جوش‌های چرکی صورت، مشکل نوجوانان و افرادی است که در دوران بلوغ قرار دارند اما بسیاری از بزرگسالان یا افرادی که سال‌هاست دوران بلوغ را سپری کرده‌اند ممکن است به آن مبتلا باشند.

در واقع آکنه معمولاً در سال‌های پس از بلوغ و با تعادل هورمون‌ها به تدریج درمان می‌شود اما گاهی به دلیل همان عدم تعادل هورمونی، در پی بیماری پوستی، کمبودهای ویتامینی یا بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است در بزرگسالی و میانسالی ادامه پیدا کند.

درمان‌های دارویی و رعایت بهداشت از اولین اقدامات درمان آکنه به شمار می‌آیند اما تغذیه درست و انتخاب مناسب خوراکی‌ها می‌تواند در این میان سودمند باشد.

در رابطه با نقش تغذیه در درمان آکنه تحقیقات تکمیلی بیشتری برای دادن نظر قطعی لازم است، اما تحقیقات تا به امروز به موارد مؤثری دست یافته که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

فست‌فودها و غذاهای آماده

تغذیه درست، سهم عمده‌ای در بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده پوست و در مواردی رفع جوش یا آکنه دارد. پرهیز از غذاهای سرخ شده، غذاهای آماده مصرف، ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، چیپس، پفک، ذرت‌های بو داده ماکروویوی، فست‌فودها، غذاهای کنسروی و تنقلات شور و سرخ‌شده که چربی اشباع و ترانس و نمک و نگهدارنده‌های بالایی دارند، به عنوان اولین اصل حافظت از پوست به شمار می‌آید.

نوشیدنی‌های صنعتی و نوشابه

نوشیدنی‌های صنعتی شامل آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های ورزشی و نوشابه‌های معمولی حتی بی‌رنگ، درصد بالایی شکر و نگهدارنده دارند. مواد رنگی و افزودنی‌های موجود در آنها سلامت بدن به خصوص ارگان‌هایی نظیر کبد که وظیفه تصفیه مواد رنگی و شیمیایی را به عهده دارند به مخاطره انداخته و در نتیجه در سلامت پوست اثر گذارند.

محدود کردن میزان شکر بالایی که در این نوشیدنی‌ها به شکل نامحسوس مصرف می‌شود، از دیگر موارد مؤثر است.

غذاهایی با شاخص گلوکز بالا

شاید باقطعیت بتوان گفت بیشتر تحقیقات تا به امروز تأکید بر تأثیر محدودیت غذاهایی با شاخص گلوکز بالا و بهبود آکنه و جوش‌های پوستی داشته‌اند.

به این مفهوم که قند، شکر، قندهای ساده، نان تست، پاستا سفید، کیک، شیرینی، آبنبات، سس‌های آماده، آب‌میوه‌های طبیعی و کارخانه‌ای، میوه‌های شیرین، برنج سفید و مواد غذایی که سرعت ورود قند آنها به بدن بالاست را محدود کنید و مصرف سبزیجات پر آب و فیبر را افزایش دهید.

محدود کردن لبنیات به خصوص انواع پرچرب

برخی از تحقیقات نشانگر تأثیر مثبت محدود کردن لبنیات بر بهبود جوش و آکنه و سلامت پوست بوده است.

جایگزینی لبنیات با انواع گیاهی و غنی شده به خصوص جایگزینی شیر و ماست‌های پرچرب با شیرها و ماست‌های گیاهی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نوشیدن آب سالم و گوارا

نوشیدن آب به خصوص آب فیلتر شده خانگی با دمای محیط می‌تواند راهکار بهبود بیماری‌های زیادی از جمله آکنه و جوش باشد. اگر در پی بالا بردن میزان سلامت عمومی خود هستید به اندازه کافی در روز آب بنوشید.

XS
SM
MD
LG