لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

دادگاهی در آمریکا، ایران را به پرداخت جریمه به امیر حکمتی محکوم کرد


امیر حکمتی؛ ژانویه ۲۰۱۶ در فلینت، آمریکا
امیر حکمتی؛ ژانویه ۲۰۱۶ در فلینت، آمریکا

دادگاهی در واشینگتن آمریکا، ایران را به پرداخت ۶۳ میلیون دلار جریمه به امیر حکمتی محکوم کرد. امیر حکمتی تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده، مدتی در ایران زندانی بود و دو سال پیش همراه شماری دیگر از شهروندان دوتابعیتی آزاد شد.

آقای حکمتی، ۳۳ ساله، مقام‌های ایران را متهم کرده‌است که او را برای مدت چهار سال و نیم در زندان نگه داشته و در این مدت شکنجه‌ کرده‌اند.

این شهروند ایرانی‌آمریکایی در دی ماه سال ۱۳۹۴، همراه جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، سعید عابدینی، کشیش، و نصرت‌الله خسروی رودسری، از زندان‌های ایران آزاد شد. در مقابل دولت آمریکا نیز با آزادی هفت ایرانی زندانی در آن کشور، موافقت کرده بود.

اندکی بعد در بهار سال ۱۳۹۵ تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا از مقام‌های ایران به دلیل «شکنجه» به دادگاه شکایت برد.

حکمتی به اتهام «جاسوسی» در ایران دستگیر و زندانی شده بود. اما خانواده‌اش بارها گفته بودند برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده بود. ایالات متحده نیز اتهام‌های واردشده از سوی دستگاه قضائی ایران را رد کرده بود.

وکیل آقای حکمتی، در بیانیه‌ای گفته‌است «هیچ جریمه‌ای نمی‌تواند به‌طور کامل التیام‌بخش خشونت‌ها و رفتارهای غیرانسانی باشد که او بیش از پنج سال در دست ایرانی‌های بی‌رحمی که او را گرفته بودند، تحمل کرد». اسکات جیلبرت افزوده حکم دادگاه گامی دیگر برای حکمتی و خانواده‌اش برای بازگشت به زندگی، و «نوری بر واقعیت‌های مربوط به دولت ایران» است.

البته از آنجایی که ایران و ایالات متحده با هم رابطه دیپلماتیک ندارند، تقریبا نامحتمل است که تهران، حکم دادگاهی را در آمریکا بپذیرد. ایران هنوز واکنشی به حکم دادگاه واشینگتن نشان نداده‌است.

به جز آقای حکمتی، جیسون رضاییان و خانواده‌اش و نصرت‌الله خسروی رودسری نیز از ایران شکایت کرده‌اند.

شماری از مقام‌های ایران پس از آزادی این گروه از شهروندان دوتابعیتی همچنان بر اتهام‌های وارشده به آن‌ها اصرار کرده و یک نماینده مجلس ایران نیز گفته بود ایالات متحده قرار بود در قبال آزادی این شهروندان، ۲۰ ایرانی را آزاد کند که به این «تعهد پایبند نمانده‌است».

از سوی دیگر مقام‌های ایالات متحده ایران را متهم کرده‌اند که شهروندان آمریکایی را با اتهام‌های بی‌پایه بازداشت کرده و از آنها به عنوان اهرم فشار برای گرفتن باج یا تسهیل تحریم‌ها استفاده می‌کند.

هنوز شماری از شهروندان دوتابعیتی، از جمله باقر و سیامک نمازی، در ایران در بازداشت هستند و دولت آمریکا بارها خواستار آزادی آن‌ها شده‌است.

XS
SM
MD
LG