لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

آمریکا نماینده حزب الله لبنان در ایران و پنج شرکت را تحریم کرد


عبدالله صفی الدین، نماینده حزب الله لبنان در ایران (سمت راست)در حال گفت وگو با قاسم سلیمانی (عکس از آرشیو)
عبدالله صفی الدین، نماینده حزب الله لبنان در ایران (سمت راست)در حال گفت وگو با قاسم سلیمانی (عکس از آرشیو)

وزارت خزانه داری آمریکاروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد، دو عضو حزب الله لبنان و پنج نهاد و موسسه مرتبط با این گروه را مورد تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا می گوید، عبدالله صفی الدین، نماینده حزب الله لبنان در ایران، و محمد ابراهیم بازی، تامین کننده مالی حزب الله لبنان را تحریم کرده است. طبق این گزارش، پنج شرکت مرتبط با محمد ابراهیم بازی و حزب الله لبنان نیز تحریم شده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا شرکت خدمات انرژی در بلژیک، شرکت نفت و تولیدات نفتی مستقر در گامبیا، شرکت سرمایه گذاری آفریقا-خاور میانه مستقر در لبنان، و یک شرکت صادرات و واردات مستقر در لبنان، را تحریم کرده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است: دولت آمریکا در هر فرصتی شبکه های ترور حزب الله و ایران را، از جمله آنها که به بانک مرکزی ایران وابسته اند، افشا و فعالیت های آنها را نیز مختل می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا عبدالله صفی الدین و محمد ابراهیم بازی را متهم کرده است که در راستای برنامه های خود در آفریقا کوشیده اند روابط بین ایران و گامبیا را بهبود بخشند.

استیون منوچین تصریح کرده است: تحریم این افراد و نهادها، تاکیدی است بر عملکرد شرم آور حزب الله و حامی آن یعنی حکومت ایران است.

طبق این تحریم ها،همه دارایی ها و اموال این افراد و موسسات در ایالات متحده مسدود و هرگونه همکاری و معامله با انها ممنوع است.

در همین زمینه، آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس روز گذشته در اقدامی مشترک حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان را تحریم کردند.

آمریکا همچنین روز سه شنبه ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، را به اتهام تامین میلیون‌ها دلار منابع مالی برای گروه حزب‌الله لبنان مورد تحریم قرار داد.

علاوه بر ولی الله سیف، علی طرزعلی، معاون مدیرکل بخش بین‌الملل بانک مرکزی ایران، بانک اسلامی «البلاد» مستقر در عراق، کریم ارس حبیب، مدیرعامل این بانک، و محمد قصیر، رابط مالی نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان، نیز در فهرست تحریم‌های روز سه‌شنبه ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که آمریکا هفته گذشته نیز شش شخص حقیقی و سه شخص حقوقی ایران را به «اتهام میلیون‌ها دلار انتقال مالی به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

آمریکا از سال ۱۹۹۷ حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

مقام‌های آمریکا و متحدان واشنگتن از جمله عربستان سعودی و اسرائیل همواره نسبت به قدرت فزاینده حزب‌الله لبنان در گوشه و کنار جهان هشدار داده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود:««حکومت ایران حزب الله را به وجود آورده و از آن حمایت مالی می کند تا به بی‌ثباتی در تمام منطقه و سراسر دنیا دامن بزند. همه اینها به خرج ملت ایران بوده است...مردم ایران و مردم لبنان شایسته بهتر از این هستند.»

شبه نظامیان حزب الله لبنان از مهم ترین نیروهای حامی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.

در جنگ داخلی سوریه طی هفت سال گذشته صدها هزار تن کشته و میلیون‌ها تن از خانه و کاشانه اشان آواره شدند.​

با استفاده از گزارش ها وزارت خزانه داری آمریکا و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG