لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

لبنان پرواز پهپاد در روز عاشورا را در مناطق شیعی ممنوع کرد


یک سرباز ارتش لبنان
یک سرباز ارتش لبنان

ارتش لبنان روز یک‌شنبه با انتشار اعلامیه‌ای استفاده از پهپاد بر فراز مناطق شیعه‌نشین این کشور در جریان روز عاشورای امسال را ممنوع کرد.

این در حالی است که هم‌زمان با بالا گرفتن تنش در مرز اسرائیل و لبنان، از یک‌سو حزب‌الله از آمادگی فرماندهان میدانی خود برای «پاسخگویی به حمله پهپادی هفته گذشته اسرائیل» خبر داد، و از سوی دیگر، ارتش اسرائیل نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری در این سوی مرز خود با لبنان مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستاد فرماندهی ارتش لبنان در اعلامیه خود به همه شهروندان هشدار داده تا در جریان مراسم عاشورا از استفاده از پهپاد در حومه بیروت، نبطیه، صور و بعلبک-هرمل خودداری کنند.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، وضعیت جاری، شدیدترین تنش از بعد از درگیری نظامی ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ است.

احتمال درگرفتن برخورد نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله از یکشنبه سوم شهریور، و پس از فرستادن دو پهپاد انفجاری به آسمان بیروت تقویت شد؛ حزب‌الله، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر لبنان اسرائیل را به این حمله متهم کردند اما اسرائیل مسئولیت آن را نپذیرفت.

بر اثر اصابت یکی از دو پهپاد حامل مواد انفجاری، به ساختمان مرکز رسانه‌ای حزب‌الله در منطقه ضاحیه در بخش شیعی‌نشین جنوب بیروت خسارت زیادی وارد شد؛ حزب‌الله پهپاد دوم را که منفجر نشده بود، پس از پنج روز بررسی توسط کارشناسان امور پهپادی‌اش، به ارتش لبنان تحویل داد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، شامگاه شنبه نهم شهریور در سخنرانی به مناسبت آغاز ماه محرم گفت «همه گزینه‌ها برای مقابله با تجاوز پهپادی اسرائیل به حریم لبنان، بر روی میز است».

نصرالله افزود که واکنش سازمان او می‌تواند به هر شکلی باشد و نمی‌توان چنین تعرضی را بی‌پاسخ گذاشت و اسرائیل «باید بهای آن را بپردازد» تا «دیگر جرات تکرار آن را نداشته باشد».

شیخ نعیم قاسم معاون نصرالله پنجشنبه گفته بود که حزب‌الله در پاسخگویی مصمم است اما عجله‌ای ندارد و وضعیت جاری، «حال و هوای جنگی نیست».

با وجود این، ارتش اسرائیل پس از آن‌که از پنجشنبه مرخصی نظامیانش در چند تیپ رزمی در شمال را لغو کرد و نیز یک رزمایش نظامیِ از پیش تعیین شده را به تعویق انداخت، شنبه نیز از تقویت نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و بخش اطلاعاتی برای مقابله با «هر سناریوی احتمالی» خبر داد.

اسرائیل به‌ویژه از احتمال رخنه نیروهای حزب‌الله به منطقه جلیله نگران شده‌است.

ارتش اسرائیل تصاویری از استقرار بیشتر نظامیان و تانک‌ها در مرز شمالی را در صفحات شبکه‌های اجتماعی‌اش منتشر کرد.

هم‌زمان، حزب‌الله یکشنبه اعلام کرد که توپخانه اسرائیل به «جبل الروس» و «تلال کفرشوبا» (مزارع شبعا) در مرز لبنان و اسرائیل آتشباری کرده‌است.

ارتش لبنان نیز اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی پیش‌ازظهر یکشنبه با رخنه به حریم منطقه «بسطره»، مواد انفجاری به روی درختان این ناحیه در نزدیکی کفرشوبا ریخت.

ارتش لبنان افزود که ضمن همکاری و هماهنگی با قوای سازمان ملل متحد مستقر در منطقه «رویدادها را دنبال می‌کند».

ارتش اسرائیل تنها «درگرفتن حریق در مزارع شبعا در نتیجه عملیات نظامی» را تأیید کرد.

اسرائیل هفته گذشته ایران را به برنامه‌ریزی برای دقیق‌تر کردن راکت‌های حزب‌الله متهم کرد و اسامی سه ایرانی و یک لبنانی مرتبط با این پروژه را به عنوان «کسانی که آینده لبنان را به خطر می‌اندازند» منتشر کرد.

اسرائیل می‌گوید مجید نواب، محمد حسین‌زاده حجازی، علی اصغر نوروزی و فؤاد شکر سرپرست طرح مبدل کردن راکت‌های حزب‌الله به راکت‌های «نقطه‌زن» هستند تا از آنها در عملیات احتمالی آتی علیه اسرائیل استفاده شود.

اما حسن نصرالله در سخنان شنبه شب خود مدعی شد که حزب‌الله «به اندازه کافی راکت دقیق در لبنان» دارد و برپایی کارخانه برای افزایش دقت راکت‌ها مورد نیاز نبوده‌است.

به نوشته رویترز، بروز درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله، در شرایط جاریِ تنش میان آمریکا و ایران، از ظرفیت بی‌ثبات کردن همه خاورمیانه برخوردار است.

چشم‌انداز وقوع یک درگیری نظامی جدید میان اسرائیل و حزب‌الله پس از ۱۳ سال آرامش نسبی، در حالی است که اسرائیل در هفته‌های اخیر، حملات علیه مقرها و نیروهای متحد با ایران در سوریه را تشدید کرده و متهم است که دست‌کم پنج بار نیز به نیروهای حشد الشعبی هم‌پیمان با ایران در عراق حمله کرده‌است.

با وجود این، حسن نصرالله به تاریخ احتمالی واکنش «قطعی» حزب‌الله به اسرائیل اشاره نکرد؛ به گفته وی، «همان بهتر که دشمن سردرگم و در برزخ انتظار بماند» و این امر «به تصمیم فرماندهان میدانی حزب‌الله بستگی دارد».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و همچنین فرماندهان اسرائیلی معتقدند که روند امور به تصمیم قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران،بستگی دارد.

نتانیاهو پنجشنبه خطاب به حسن نصرالله و قاسم سلیمانی گفت «مراقب کردار خود باشید» و سپس به عربی محاوره‌ای نیز به آنها گفت «دیر بالک» («متنبه شده و جرات نکنید»).

با تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای گذشته تأکید کرد که واشینگتن با همه امکانات در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

XS
SM
MD
LG