لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۷

واکسن جدید «اچ آی وی» آزمایش می‌شود


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

با آغاز طرح ترکیبی آزمایش میدانی واکسن جدید «اچ.آی.وی» و یک داروی تزریقی از روز پنجشنبه ۹ آذر، امیدها برای یافتن شیوه‌های بهتر برای مقابله با ویروس عامل بیماری ایدز افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در طول دوره آزمایش سه ساله ترکیب این دو واکسن تازه قرار است ۲۶۰۰ تن از زنان منطقه جنوب آفریقا مورد پوشش قرار گیرند.

یکی از مشکلات دستیابی به واکسن اچ آی وی، تنوع ویروس این بیماری‌ست.

شرکت داروسازی «جانسون و جانسون»، «موسسه ملی سلامت آمریکا» و «بنیاد بیل و ملیندا گیتز» دست اندرکار تولید این دو واکسن ترکیبی تازه هستند.

همزمان با آغاز طرح واکسیناسیون ترکیبی ، شرکت داروسازی «ویو»، متخصص گسترش شیوه‌های مبارزه با ایدز، به منظور ارزیابی منافع تزریق دو ماهانه یک داروی آزمایشی تازه، از ۳۲۰۰ زن داوطلب در مناطق جنوب صحرای آفریقا ثبت‌نام کرده است. این پژوهش که قرار است به‌زودی آغاز شود تا سال ۲۰۲۲ میلادی ادامه خواهد داشت.

از آنجا که زنان بیش از نیمی از مبتلایان جدید به ویروس اچ آی وی را در آفریقا تشکیل می‌دهند، مبارزه با بیماری‌های مقاربتی نیز عمدتا بر زنان متمرکز است.

در ایران هم به گفته مقامات وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، بیماری ایدز در میان زنان در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است.

به گفته مقامات ایران، بیش از ۶۶ هزار تن در ایران مبتلا به ایدز هستند که فقط حدود ۳۵ هزار تن از آنها شناسایی شده‌اند.

به تازگی خبرگزاری آسوشیتدپرس از افزایش آمار مبتلایان به اچ آی وی در ایران به‌ویژه در میان جوانان، از طریق آمیزش جنسی خبر داد. به گفته مسئولان، بسیاری از بیماران از ابتلای خود به این ویروس بی‌اطلاعند.

با اینکه داروهای مدرن برای درمان اچ آی وی موفق شده‌اند با رفع خطر مرگ، آن را به سطح یک بیماری مزمن تقلیل دهند و به درمان آن کمک کنند ولی همچنان کشف واکسنی برای جلوگیری از این بیماری جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

حدود ۳۷ میلیون تن در سراسر جهان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند و در سال گذشته نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تن به این ویروس آلوده شدند.

XS
SM
MD
LG