لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

دادگاه هنگ کنگ یک فعال سیاسی را به سازماندهی تظاهرات غیرقانونی متهم کرد


جاشوآ وونگ و اگنس چو به برگزاری اجتماع غیرقانونی در مقابل مرکز پلیس در روز ۲۱ ژوئن متهم شده‌اند
جاشوآ وونگ و اگنس چو به برگزاری اجتماع غیرقانونی در مقابل مرکز پلیس در روز ۲۱ ژوئن متهم شده‌اند

دولت محلی هنگ کنگ روز جمعه ۸ شهریور جاشوآ وونگ فعال طرفدار دمکراسی را به برگزاری تظاهرات غیرقانونی متهم کرد. این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت محلی هنگ کنگ برای سرکوب اعتراضاتی است که این مرکز اقتصادی آسیا را دچار بحران بی‌سابقه‌ای کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاشوآ وونگ از رهبران جنبش طرفدار دمکراسی پنج سال پیش هنگ کنگ است که زمینه‌ساز اعتراضات اخیر شد. او سرشناس‌ترین فعال سیاسی - مدنی است که از آغاز اعتراضات اخیر به تسلط بیشتر دولت چین بر ناحیه هنگ کنگ در اواسط ماه ژوئن تاکنون بازداشت شده است.

پلیس هنگ کنگ علاوه بر او چندین فعال دیگر را نیز بازداشت کرده و مانع برنامه‌ریزی برای تظاهرات گسترده‌ای شد که قرار بود روز شنبه برگزار شود. این اقدامات نمایش قدرت دولت چین در آستانه پنجمین سالگرد تصمیم آن کشور برای لغو حق رای همگانی در هنگ کنگ است.

جاشوآ وونگ در سن هفده سالگی به یکی از چهره‌های شناخته شده جنبش سال ۲۰۱۴ بدل شد ولی در اعتراضات ماه‌های اخیر که رهبری مشخصی ندارد، نقش چندانی نداشته است.

او در ماه ژوئن پس از پنج ماه حبس به دلیل اهانت به دادگاه از زندان آزاد شده بود.

جاشوآ وونگ و یک فعال دیگر به نام اگنس چو به برگزاری اجتماع غیرقانونی در مقابل مرکز پلیس در روز ۲۱ ژوئن متهم شده و پس از تفهیم اتهام به قید ضمانت آزاد شدند. قرار است جلسه دادرسی آنها روز ۸ نوامبر برگزار شود.

او به خبرنگاران گفت: «دو ماه قبل من پس از طی تمام دوران زندان آزاد شدم. متاسفانه تحت تاثیر فضای ارعابی که توسط دولت چین و دولت محلی هنگ کنگ ایجاد شده فعالان فارغ از این که رفتار آنها پیشروانه و یا میانه‌روانه باشد بازداشت می‌شوند.»

آقای وونگ افزود: «تمام خواست ما پس گرفتن لایحه پیشنهادی چین و دولت هنگ کنگ، پایان دادن به خشونت پلیس و پذیرش برگزاری یک انتخابات آزاد است.»

روز ۲۱ ژوئن هزاران تظاهرکننده در برابر مقر مرکزی پلیس هنگ کنگ و در اعتراض به لایحه استرداد متهمان از هنگ کنگ برای محاکمه در دادگاه‌های چین تجمع کردند. این لایحه تحت تاثیر اعتراضات اخیر فعلا لغو شده است.

اما اعتراضات به این لایحه طی ماه‌های اخیر به مرور به جنبشی برای مطالبه دمکراسی در چارچوب سیستم موسوم به « یک کشور، دو نظام» بدل شد.

از سال ۱۹۹۷ که بریتانیا اداره امور هنگ کنگ را به چین تحويل داد این سیستم حدی از دمکراسی را در ناحیه هنگ کنگ تضمین کرده که در چین وجود ندارد. معترضان معتقدند که دخالت‌های دولت مرکزی چین این سیستم را به خطر انداخته است.

دولت چین ضمن رد این اتهام، اعتراضات اخیر را به شدت محکوم کرده و می‌گوید به اقتصاد هنگ کنگ به شدت لطمه می‌زند.

دولت چین درعین حال قدرت‌های خارجی، به طور مشخص آمریکا و بریتانیا را به تشویق اعتراضات متهم کرده و در مورد دخالت‌های خارجی در این حوادث هشدار داده است.

روز پنجشنبه نیز یک فعال دیگر به نام اندی چان، بنیانگذار حزب طرفدار استقلال هنگ کنگ (حزب ملی هنگ کنگ) که فعالیت آن در سپتامبر گذشته ممنوع شد به ظن مشارکت در شورش و حمله به پلیس بازداشت شد.

بااستفاده از رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG