لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۷

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا علیه ویلیام بار رای داد


ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا (عکس از آرشیو)
ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا (عکس از آرشیو)

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت به طرح توبیخ ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا به خاطر سرپیچی از دادن متن کامل گزارش بازرس مالر به کنگره رای داد.

به گزارش رویترز، دموکرات‌ها که در کمیته قضایی مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند توانستند قطعنامه علیه وزیر دادگستری را با ۲۴ رای در مقابل ۱۶ رای تصویب کنند. طبق این مصوبه ویلیام بار به «اهانت» به قانون متهم شده است.

رویترز می‌گوید، این مصوبه می‌تواند به یک جدال قضایی بین دولت و کنگره بدل و حتی به جریمه یا زندان ویلیام بار منجر شود.

ساعاتی پیش از این رای گیری کاخ سفید از صدور «امتیاز اجرایی» دونالد ترامپ برای جلوگیری از انتشار متن کامل گزارش بازرس مالر خبر داد.

«امتیاز اجرایی» امکان قانونی است برای رئیس جمهوری و قوه مجریه در نظام سیاسی ایالات متحده که رئیس جمهوری با صدور آن می‌تواند مانع دسترسی قوه قضائیه و قوه مقننه به اطلاعات داخلی دولت بشود.

اقدام دونالد ترامپ برای استقاده از«امتیاز اجرایی» جهت جلوگیری از ارائه متن کامل گزارش رابرت مالر به کنگره واکنش‌هایی درپی داشته است.

رابرت مالر بازرس ویژه دادستانی آمریکا پس از ۲۲ ماه تحقیقات، در ماه مارس نتیجه گیری خود در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا ارائه کرد.

آقای مالر در گزارش خود تصریح کرده بود که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه تبانی نداشته است. ولی او در خصوص اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و ممانعت از تحقیقات توسط دونالد ترامپ، نتیجه‌گیری نکرد.

ویلیام بار ابتدا خلاصه این گزارش را منتشر کرد و سپس متن ویرایش شده آن را ارائه کرد.

اما بعدا برخی از گزارش ها حاکی از آن بودکه رابرت مالر در نامه ای به ویلیام بار گفته است که بخش های حذف شده از این گزارش باعث شده است که «محتوای» گزارش او درست منعکس نشود.

به دنبال این گزارش‌ها دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان خواستار دسترسی کامل به این گزارش شدند. مهلت تعیین شده در احضاریه کنگره برای دریافت متن کامل گزارش بازرس مالر هفته گذشته به پایان رسید.

واکنش به «امتیاز اجرایی»

جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان در واکنش به صدور «امتیاز اجرایی» گفته است، این اقدام بمثابه آن است که رئیس جمهوری به دنبال تشدید رویارویی با حق قانونی کنگره است. او در ادامه گفته است، نباید اجازه داد که دونالد ترامپ و ویلیام بار خود را بالاتر از قانون بدانند.

آقای نادلر می‌گوید، این قطعنامه به صحن مجلس نمایندگان ارائه میشود و در صورت تصویب آن، در دادگاه علیه بار طرح شکایت می‌شود.

این در حالی است که کاخ سفید تصریح کرده است، دموکرات ها، دولت را مجبور به این اقدام کردند.

کاخ سفید می‌گوید، با توجه به سوءاستفاده رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان از قانون، دونالد ترامپ چاره دیگری به جز صدور «امتیاز اجرایی» نداشت.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است: جرالد نادلر به دنبال نقض قانون است.

چهار سناتور دمکرات که از نحوه برخورد ویلیام بار با گزارش بازرس مالر به شدت خشمگین هستند هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به بازرس داخلی وزارت دادگستری خواستار بررسی عملکرد او در این زمينه شدند.

دونالد ترامپ نیز هفته گذشته در واکنش به رویکرد دمکرات‌ها در شبکه توئیتر نوشت: «نه تبانی، نه جلوگیری از تحقیقات. از این گذشته، وقتی که تبانی (ازسوی ترامپ) وجود نداشته و اعمال خلاف توسط طرف دیگر انجام شده چطور ممکن است جلوگیری از تحقیقات روی داده باشد؟»

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛‌ خ
XS
SM
MD
LG