لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

برادر رهبر حوثی‌های یمن کشته شد


 شبه نظامیان حوثی یمن (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی یمن (عکس از آرشیو)

جنبش حوثی‌های یمن روز جمعه ۱۸ مرداد اعلام کرد که برادر رهبر این جنبش در شهر صنعا، پایتخت یمن کشته شده است.

این جنبش اعلام کرد که ابراهیم بدرالدین الحوثی توسط نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی کشته شده است.

شورشیان حوثی از بهار سال ۲۰۱۵ که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی وارد جنگ یمن شد با نیروهای این ائتلاف و نظامیان وفادار به دولت یمن می جنگند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره بیانیه وزارت کشور یمن که توسط حوثی‌ها اداره می شود روز جمعه در المسیره، وب سایت رسمی این گروه منتشر شد.

در بخشی از بیانیه گفته می شود «دست‌های خیانکار وابسته به آمریکا و اسرائیل و عوامل آنها ابراهیم بدرالدین الحوثی را ترور کرده اند.»

حوثی‌ها جزییات بیشتری در مورد قتل برادر عبدالمالک الحوثی، رهبر این جنبش و زمان ترور او را اعلام نکرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی گفت جسد ابراهیم بدرالدین حوثی در خانه او در شهر صنعا پیدا شده و در پی این حادثه حوثی‌ها نیروهای بیشتری در پایتخت یمن مستقر کرده اند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ و با تصرف بخش گسترده‌ای از خاک این کشور از جمله صنعا، پایتخت توسط شورشیان حوثی و نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهور پیشین این کشور آغاز شد.

در بهار ۲۰۱۵ در پی دخالت نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و حملات هوایی شدید آن به مواضع شورشیان حوثی جنگ یمن تشدید شد. هدف عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی رییس جمهور دولتی است که جامعه بین المللی آنرا به رسمیت می شناسد.

از آن زمان دهها نفر از نیروهای دو طرف و مردم غیرنظامی کشته شده اند و تخمین زده می شود که حدود ۸۵ هزار کودک یمنی به خاطر قحطی و گرسنگی جان خود را از دست داده اند. سازمان ملل متحد وضعیت یمن را بدترین بحران بشری جهان اعلام کرده است.

با استفاده از شبکه الجزیره؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG