لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

مقام‌های یمنی و سعودی ایران را به دست داشتن در حمله عدن متهم کردند


محل حمله به رژه نظامیان در عدن. ۱ اوت ۲۰۱۹
محل حمله به رژه نظامیان در عدن. ۱ اوت ۲۰۱۹

پس از آن‌که روز پنج‌شنبه یک حمله موشکی و پهپادی به رژه ارتشیان دولت یمن در عدن شمار زیادی کشته برجای گذاشت، سفیر عربستان در یمن، جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در این حمله کرد.

روز پنج‌شنبه همچنین یک خودرو بمب‌گذاری شده ایستگاه پلیسی را در بخش دیگری از شهر عدن هدف قرار داد که منجر به کشته شدن چندین پلیس شده‌است.

در همین روز، معین عبدالملک سعید، نخست‌وزیر یمن، نیز در پیامی توئیتری نوشت که ایران «مقصر» این رویدادهای «هماهنگ» است و «دولت ایران» را متهم کرد که این دو حمله «تحت مدیریت آشکار ایران» انجام شده است.

تلویزیون رسمی حوثی‌ها، المسیره، اعلام کرده است که نیروهای حوثی روز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد به رزمایش نیروهای دولتی یمن در اردوگاه الجلاء بندر عدن حمله موشکی و پهپادی کرده‌اند. سخنگوی حوثی‌ها مدعی شده‌است ارتش یمن در صدد حمله و تصاحب بخشی از قلمرو تحت کنترل این گروه بوده‌است.

خبرگزاری‌ها تعداد کشته‌شدگان این حملات را حدود ۶۰ نفر گزارش می‌کنند.

سرتیپ منیر الیافعی، فرمانده نیروهای پشتیبانی نیز در این حمله کشته شده است.

پس از این رویداد، محمد بن سعید آل جابر، سفیر سعودی در یمن، جمهوری اسلامی ایران را در این حمله مقصر دانست.

عربستان و کشورهای متحد آن ایران را به ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن متهم می‌کنند. تهران حمایت خود از شبه‌نظامیان حوثی را پنهان نمی‌کند، اما ارسال جنگ‌افزار را رد کرده‌است.

حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ بخش بزرگی از یمن را تصاحب کردند و در پی آن، از سال ۲۰۱۵، ائتلاف عربی به رهبری عربستان، حملات گسترده‌ای علیه مواضع حوثی‌ها آغاز کرده‌است.

یک روز پیش از حمله به رژه ارتشیان یمن در عدن، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته بود: «اگر عربستان آماده گفت‌وگو باشد، ما هم آماده‌ایم. ما همواره آماده گفت‌وگو با همسایگانمان هستیم. ما هیچ‌گاه باب گفت‌وگو با همسایگان را نبسته و نخواهیم بست.»

ایران و عربستان که دو قدرت بزرگ منطقه و رقیب دیرین یکدیگر به شمار می‌آیند، در سال‌های اخیر روابط پرتنشی داشته‌اند.

منابع: رویترز، خبرگزاری آلمان و شبکه‌های اجتماعی / پ.پ
XS
SM
MD
LG