لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

شرکت هواوی قصد دارد از دولت آمریکا «شکایت کند»


 تصویر از یک دوربین مداربسته در کنار نشان شرکت هواوی در نزدیکی مرکز خرید در پکن (عکس از آرشیو)
تصویر از یک دوربین مداربسته در کنار نشان شرکت هواوی در نزدیکی مرکز خرید در پکن (عکس از آرشیو)

یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت هواوی، شرکت چینی تولید تجهیزات ارتباطی قصد دارد روز پنجشنبه به خاطر ضمیمه جدید یک قانون دفاعی از دولت آمریکا شکایت کند.

این منبع افزود، شرکت هواوی قصد دارد شکایت خود از دولت آمریکا در اعتراض به ضمیمه جدید قانون موسوم به حوزه اختیارت دفاع ملی را که سال گذشته تصویب شد به دادگاهی در ایالت تگزاس تسلیم کند.

طبق این قانون جدید که پکن مدعی است هدف اصلی آن چین است، قراردادهای دولت آمریکا با شرکت‌های چینی از جمله هوآوی به نسبت گذشته بیشتر کنترل می شوند و نقش تصمیمات هیئت ناظر بر سرمایه گذاری‌های خارجی در آمریکا نیز افزایش یافته است.

اولین بار روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه ۱۳ اسفند به نقل از دو منبع مطلع از موضوع خبر اقدام قضایی شرکت هوآوی را منتشر کرد.

شرکت هواوی تاکنون حاضر نشده در مورد این خبر اظهار نظر کند ولی خبرنگاران رسانه‌های بین المللی از جمله رویترز را به یک کنفرانس مطبوعاتی دعوت کرده که قرار است روز پنجشنبه در دفتر مرکزی این شرکت در شهر شنژن برگزار شود.

این اقدام تازه‌ترین مورد از واکنش‌های شرکت هوآوی به تلاش آمریکا برای تشویق متحدانش به قطع همکاری با این شرکت چینی به خاطر سوءظن و ادعاهای مربوط به خطر جاسوسی است. شرکت هوآوی همواره اتهام دخالت در جاسوسی را رد کرده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید روز یکشنبه وکلای خانم منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هواوی از دولت کانادا، اداره مرزبانی و پلیس فدرال آن کشور شکایت کرده و مدعی شدند که بازداشت، بازرسی و بازجویی سه ساعته موکل آنها در کانادا نقض حقوق قانونی او بوده است.

روز جمعه کانادا بررسی درخواست استرداد منگ وانژو از سوی دولت آمریکا به اتهام نقض قوانین مربوط به تحریم‌های ایران را تایید کرد.

روزنامه نیویورک تایمز از قول یک منبع مطلع نوشت به احتمال فراوان شرکت هواوی در شکایت خود علیه دولت آمریکا ادعا خواهد کرد که قانون موسوم به حوزه اختیارات دفاع ملی آمریکا «مقرراتی براساس سوءظن» است و فرد یا گروه مشخصی را بدون محاکمه مجازات می کند.

کانادا روز اول دسامبر براساس تقاضای آمریکا خانم منگ وانژو را بازداشت کرد. دولت و مراجع قضایی آمریکا علیه او و شرکت هواوی اتهامات شدیدی را مطرح کرده اند که در آن این شرکت چینی خطری برای امنیت ملی آمریکا جلوه داده می شود.

پرونده منگ وانژو مناسبات چین و کانادا را تیره کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG