لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

آمانو: برجام دستاوردی مهم برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است


یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران تاکنون به تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران تاکنون به تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان در دیدار با نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را یک دستاورد حائز اهمیت توصیف کرد که از طریق آن می‌توان بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نظارت داشت.

بر اساس اعلام این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، یوکیا آمانو طی این دیدار که در نیویورک انجام شد تلاش کرد به نیکی هیلی نسبت به بازرسی‌ها و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطمینان دهد.

این گزارش می‌گوید که آقای آمانو تاکید کرده ایران تاکنون به تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است.

این اظهارات در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا خواستار دسترسی به اماکن نظامی ایران برای راستی‌آزمایی برنامه اتمی آن شده‌اند، خواسته‌ای که ایران آن را رد کرده است.

اما با این وجود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که بازرسان این تاکنون «به همه اماکنی که لزوم بازدید از آن وجود داشته، دسترسی داشته‌اند».

در همین حال شبکه خبری سی‌بی‌اس گزارش داده که خانم هیلی در دیدار خود با آقای آمانو دغدغه‌ها و خواسته‌های دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای را به وی اطلاع داده که از جمله آنها همین مسئله بازرسی از اماکن نظامی ایران است.

هفته اخیر شماری از سناتورهای ایالات متحده از نیکی هیلی خواستند که همراه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش کند تا«امکان نظارت بیشتر بر وظایف ایران در قبال توافق هسته‌ای» فراهم شود.

در نامه سناتورها به خانم هیلی آمده است: «وقتی که رئیس جمهور اوباما برجام را به ما ارائه کرد، وعده داد که بازرسان به هر مکانی که مشکوک باشد امکان دسترسی خواهند داشت.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که مخالف شدید توافق هسته‌ای به شکل کنونی آن است بازرسی‌ها از ایران را «ضعیف» توصیف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG