لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

خزانه‌داری آمریکا: هرکه با سپاه معامله کند باید خطر آن را نیز بپذیرد


ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشینگتن
ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشینگتن

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی می‌گوید این وزارت‌خانه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، تحریم‌هایی را علیه ده‌ها شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با سپاه و برنامه موشکی ایران وضع کرده‌؛ و هرکه می‌خواهد با سپاه معامله کند باید خطر آن را نیز بپذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به موضوع تحریم‌های جدید ایالات متحده گفته این کار «ادامه سیاست‌های غلط گذشته» است.

سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، هشتم نوامبر (۱۷ آبان) در جریان نشست زیرمجموعه‌‌ای از کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آن کشور، توضیحاتی در مورد اقدامات این وزارت‌خانه علیه تروریسم و فعالیت‌های غیرقانونی مالی ارائه کرده‌است. بخشی از این نشست به موضوع ایران، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و فعالیت‌های آن مربوط می‌شد.

خانم مندلکر گفته است «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» (OFAC) -نهاد تحت نظر وزارت خزانه‌داری- در مقابله با «گروه‌های تروریستی و حکومت‌های سرکش» نقش عمده‌ای بازی کرده و بر فشارها بر ایران و سپاه پاسداران در پیوند با «فعالیت‌های بدنهاد» آن‌ها افزوده‌است.

این مقام وزارت خزانه‌داری می‌گوید از زمان روی‌ کار آمدن دولت جدید، طی ده ماه گذشته، «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» هفت دور تحریم تازه وضع کرده که در مجموع ۷۲ شخصیت در چین، ایران، لبنان و اوکراین را در پیوند با سپاه پاسداران، برنامه موشک‌های بالیستیک، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر در بر می‌گیرد.

مندلکر به سخنرانی چند هفته پیش ترامپ اشاره کرد، و گفت «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» سپاه پاسداران را تحت فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار داده‌است. فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ در سال ۲۰۰۱ توسط جرج بوش، و پس از حملات ۱۱ سپتامبر صادر شد.

دونالد ترامپ اخیرا در جریان یک سخنرانی در مورد ایران، راهبرد دولت خود را در قبال این کشور و سپاه پاسداران اعلام کرد و همچنین از تائید پایبندی تهران به «برجام» خودداری کرد.

این مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تاکید کرده‌است که دولت ترامپ، همزمان با پیش‌برد سیاست‌های خود علیه «اقدامات تهدیدآمیز کره شمالی» به «مقابله با رفتارهای بدنهاد ایران» می‌پردازد.

به گفته معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، این وزارت‌خانه تاکید دارد که سپاه پاسداران بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد ایران، و فاقد شفافیت است که عمده اقتصاد ایران را در دست خود دارد: «ما به آن‌ها (طرف‌های داد و ستد) گفته‌ایم، هرکه با نهادهای تحت کنترل سپاه پاسداران معامله می‌کند، این کار را با مسئولیت و خطرپذیری خودش انجام می‌دهد».

سیگال مندلکر در بخشی از سخنان خود در نشست با قانون‌گذاران کشورش، از ایران و کره شمالی به‌عنوان نمونه‌هایی از «تهدیدهای خیلی مشخص و فوری» نام برده‌است.

واکنش وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۷ آبان در مورد تحریم‌های تازه آمریکا، این اقدامات را «ادامه سیاست‌های غلط گذشته» توصیف کرده و می‌گوید «به‌ویژه دولت جدید آمریکا هنوز متوجه واقعیت‌های جهان و منطقه نشده و خودشان را در دهه‌های گذشته می‌بینند».

آقای قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود می‌گوید هدف از تحریم‌ها سیاسی و در عین حال برای ایجاد فشار روانی بر طرف‌های بازرگانی با ایران است تا «بر سر دوراهی قرار گیرند».

این مقام وزارت خارجه ایران، ایالات متحده را متهم کرده‌است که «مانند دهه‌های گذشته» در کشورهایی مانند افغانستان و عراق، «امروز وضعیت خطرناک و پیچیده‌ای را برای خود به وجود آوردند که باید تاوان آن را پرداخت کنند».

دونالد ترامپ، با وجود حمایت دیگر طرف‌های مذاکرات اتمی، و نیز کشورهای اروپایی و شماری دیگر از متحدان واشینگتن -به جز اسرائیل- از تائید «برجام» خودداری کرد. با این وجود اما متحدان اروپایی ایالات متحده از ابراز نگرانی در مورد برنامه‌های موشکی ایران و شماری از اقدامات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه پرهیز نکرده‌اند. فرانسه، بریتانیا و آلمان، در بیانیه‌ای مشتر همراه آمریکا، در مورد آزمایش موشک‌های بالیستیک در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. مقام‌های ایران می‌گویند این آزمایش‌ها «جنبه دفاعی» دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

دولت آمریکا در عین حال ایران را «دولت شماری یک حامی تروریسم» می‌داند و تهران را متهم کرده‌است منطقه غرب آسیا و کل جهان را با خطر و بی‌ثباتی روبه‌رو کرده‌است. ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده و می‌گوید آمریکا و متحدانش در منطقه، مسئول «آشوب» هستند.

چند روز پیش، عربستان سعودی، یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان منطقه‌ای واشینگتن، پرتاب یک موشک از یمن به ریاض را «کار ایران» نامید، گفت مانند «اعلان جنگ» به عربستان است و در «زمان و مکان مناسب» به آن واکنش نشان خواهد داد. ایران این اتهام‌ها را رد کرده و در عین حال به خاطر «اظهاراتی که در آن به زور علیه کشوری دیگر توسل شده» به سازمان ملل اعتراض کرده‌است.

توافق اتمی دو سال پیش، با ایجاد محدودیت‌هایی در برنامه اتمی ایران، تحریم‌های مربوط به آن را برچید. ایران همچنان با محدودیت‌ها و تحریم‌هایی در رابطه با تسلیحات و موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و مسائل دیگر از جمله در پیوند با نقض حقوق بشر روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG