لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

«ستاد ویژه مقابله با ایران» در اسرائیل تابستان آینده آغاز به‌ کار می‌کند


آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل
آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل

بر اساس جزئیات تازه‌ای که ارتش اسرائیل در مورد طرح تحول راهبردی نیروهای مسلح این کشور منتشر کرد، نهادی که با هدف مقابله با ایران در ارتش برپا خواهد شد، از تابستان ۱۳۹۹ آغاز به کار می‌کند.

به گزارش وای.نت، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، جزئیات بیشتر این طرح را روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در نشست ستاد ارتش در تل‌آویو نهایی کرد.

ژنرال کوخاوی هفته گذشته چارچوب کلی طرح پنج‌ساله راهبردی ارتش موسوم به «شتاب» را با هدف ایجاد تغییرات کلی در نیروهای مسلح، شامل برپایی نهادی جدید برای مقابله با ایران، اعلام کرده بود.

آگاهی‌های جدید منتشرشده نشان می‌دهد که این ستاد ویژه مقابله با جمهوری اسلامی با نام «راهبرد و ایران» با فرماندهی یک سرلشکر فعالیت خواهد کرد و در مرحله نخست، تیپ راهبردی و تیپ مناسبات خارجی ارتش را زیر چتر خود دارد و در ادامه، نحوه کاربرد و اقدامات آن در برابر «جبهه ایرانی» تعیین خواهد شد.

به نوشته وای.نت، دایره «راهبرد و ایران» بر دو موضوع محوری تمرکز می‌کند؛ «برنامه‌ریزی شامل راهبرد نظامی و متمرکزسازی اقدامات برای شکل‌دادن و طراحی نبرد در برابر جبهه ایرانی».

طبق جزئیات جدید اعلام شده، بخشی که با نام طراحی ستاد ارتش فعالیت می‌کرد به بخش توانمندی نیرو با هدف ایجاد توانایی اقدام در چند جبهه و بازوهای مسلح، تغییر خواهد کرد.

تاکتیک‌ها، فناوری‌های تازه، افزودن هزاران پهپاد انتحاری، موشک‌های پیشرفته، دو اسکادران جدید نیروی هوایی همراه با دو برابر شدن تسلیحاتی که در اختیار نیروی هوایی قرار می‌گیرد، بخش‌هایی از این طرح است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال کوخاوی هم‌زمان به عمق‌بخشیدن تمرکز بر راهبرد نظامی با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای تقویت یارگیری در طراحی مقابله با ایران باور دارد و برنامه تحول را بر این اساس تنظیم کرده است.

مقامات ارتش در همین حال گفته‌اند بخش «راهبرد و ایران» خود عملاً درگیر عملیات نظامی در برابر ایران نخواهد بود و این امر کماکان در دست ستادهای اصلی ارتش است.

به نوشته وای.نت، تشکیل این نهاد جدید بر اساس این ارزیابی است که اسرائیل در سال‌های پیش‌رو نیز کماکان با «تهدید ایرانی» روبه‌روست.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز روی کارآمدن، با موجودیت اسرائیل مخالفت کرده ولی خصومت این دو کشور در دهه اخیر عمیق‌تر شده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با این استدلال که ایران «در صدد نابودی» کشور اوست، گفته که دست ارتش را برای رویارویی با ایران در هرجای منطقه باز گذاشته و احتمال کشاندن جنگ به ایران نیز مطرح است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تأمین مالی طرح تحول ارتش به حدود ۹ میلیارد دلار نیاز دارد که بخشی از آن از محل کمک‌های آمریکا به اسرائیل تأمین خواهد شد.

آمریکا به ادامه کمک تسلیحاتی و نظامی به اسرائیل تا سال ۲۰۲۸، به میزان هر سال ۳٫۸ میلیارد دلار، متعهد است.

نفتالی بنت، وزیر دفاع طرح تحول راهبردی را تصویب و آن را برای تأیید نهایی به دولت نتانیاهو ارائه کرده است.

ظاهراً مخالفتی در موافقت کابینه با این طرح وجود ندارد هر چند که دولت حاضر، کابینه انتقالی است و بر اساس نظرسنجی‌ها، ممکن است انتخابات ۱۲ اسفند این کشور نیز به تشکیل یک دولت باثبات منجر نشود.

XS
SM
MD
LG