لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

درگیری‌های نظامی در سودان برای سومین روز متوالی ادامه یافت


سربازان ارتش سودان
سربازان ارتش سودان

نبردهای سنگین هوایی، راکتی و توپخانه‌ای میان نیروهای وفادار به دو ژنرال رقیب در سودان روز دوشنبه ۲۸ فروردین برای سومین روز پیاپی ادامه یافت. همزمان ارتش سودان نیروهای واکنش سریع این کشور را «گروه تروریستی» نامید و دستور «انحلال» آن را صادر کرد.

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای با استناد به فرمان ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو از این پس «یک گروه تروریستی» قلمداد می‌شود و حکم به انحلال آن داده شده است.

پیش از وزارت خارجه سودان، تشکیلات اطلاعاتی این کشور نیز که وفادار به ژنرال البرهان است، نیروهای واکنش سریع را تروریستی نامیده بود.

ژنرال دقلو، ملقب به «حمیدتی»، از روز ۲۴ فروردین مقر نیروهای واکنش سریع را از خارطوم به شهر «مروی» انتقال داد و از ۲۷ فروردین حملات به سوی پایتخت را با هدف تصرف اقامتگاه ریاست‌جمهوری، رادیو و تلویزیون و سایر اماکن حکومتی آغاز کرد.

از سویی نیروی هوایی سودان به فرمان ژنرال البرهان نیز با حملات هوایی به مقرهای واکنش سریع به یک ضد حمله گسترده اقدام کردند.

ارتش سودان اعلام کرده که ادعاهای ژنرال حمیدتی مبنی بر تصرف ساختمان رادیو و تلویزیون و دیگر اماکن حکومتی در خارطوم نادرست بوده و نظامیان وابسته به او در دستیابی به هدف خود ناکام مانده‌اند. صداوسیمای سودان نیز روز دوشنبه به پخش بیانیه‌های ارتش و اظهارات ژنرال البرهان علیه ژنرال دقلو مشغول بود.

بر اساس گزارش الجزیره از سودان، روز دوشنبه سطح درگیر‌ی‌ها در خارطوم تا حدی کاهش یافت اما نبرد در شهرهای دیگر تشدید شد.

ژنرال دقلو در توئیتر از جامعه جهانی خواست «علیه جنایات ژنرال البرهان» سریعا اقدام کند. او رئیس شورای حاکمیتی سودان را «یک اسلامگرای رادیکال» نامید که «غیرنظامیان را بمباران هوایی می‌کند».

طی دو روز نخست از درگیری‌های این دو نظامی رقیب، دست‌کم ۹۷ غیرنظامی کشته شدند. به گفته سندیکای پزشکان سودان، شمار واقعی قربانیان غیرنظامی ممکن است بسیار بیشتر باشد.

ارتش و نیروهای واکنش سریع هنوز شمار کشته‌ها و مجروحین خود را اعلام نکرده‌اند.

محمد حمدان دقلو از زمان سرنگونی حکومت عمرالبشیر، حاکم سودان که سی سال قدرت را در دست داشت، معاون ژنرال برهان بوده و هر دو در کنار هم در سرنگونی حکومت غیرنظامی که بعد از حکومت ژنرال البشیر بر سرکار آمد، نقش داشتند. اما رقابت آن‌دو در ماه‌های اخیر شدت یافت.

شمار نیروهای واکنش سریع در دوره اخیر به حدود یک‌صد هزار تن افزایش یافته اما به نوشته رویترز، دست بالا همچنان با ارتش است که نیروی هوایی را تحت فرمان خود دارد.

ژنرال حمیدتی به احزابی مانند «نیروهای آزادی و تغییر» نزدیک‌تر است. آن‌ها نیز به نوبه خود، ژنرال البرهان را نزدیک به اسلامگرایان افراطی و به «فساد» در اثر تسلط بر اقتصاد کشور متهم می‌کنند.

به نوشته رویترز، هر دوی این ژنرال‌ها از راه بهره‌برداری از معادنی مانند معادن طلا، ثروت سرشاری اندوخته‌اند.

سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، دولت‌های عربی و اسلامی و کشورهای متعدد غرب در سه روز اخیر طرفین را به آتش‌بس، پایان دادن به خشونت و گفت‎‌وگو فرا خوانده‌اند. وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا نیز روز ۲۸ فروردین خواهان توقف فوری خشونت در سودان شدند.

با توجه به اصرار دو نظامی ارشد سودانی به تسلیم شدن کامل رقیب و نیروهای‌شان، چشم‌انداز خاتمه سریع درگیری روشن نیست.

XS
SM
MD
LG