لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

نبرد مسلحانهٔ ژنرال‌ها در سودان بر سر قدرت به دومین روز کشیده شد


خیابانی در خارطوم در جریان درگیری بین نیروهای دو ژنرال رقیب، ۲۷ فروردین
خیابانی در خارطوم در جریان درگیری بین نیروهای دو ژنرال رقیب، ۲۷ فروردین

نبرد مسلحانه و بمباران پایگاه‌های نظامی و اماکن حساس در سودان که به‌خاطر رقابت میان دو نظامیِ ارشد بر سر کنترل این کشور در شمال آفریقا آغاز شده است، روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین برای دومین روز پیاپی ادامه یافت.

بحران سودان از روز شنبه به‌دنبال تشدید رقابت سیاسی میان عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، با ژنرال دقلو ملقب به «حمیدتی»، فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور، به نبرد مسلحانه در پایتخت و شهرهای دیگر کشیده شد.

شمار تلفات تا نیمه‌شب شنبه به ۵۶ تن افزایش یافته و به‌گزارش انجمن پزشکان سودانی، حدود ۶۰۰ نفر هم زخمی شده بودند. هنوز معلوم نیست رویدادهای روز یک‌شنبه چه شمار کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

هر دو نظامی ارشد سودانی شنبه‌شب مدعی بودند که نیروهایشان دست بالا را در کنترل کشور دارند. ژنرال دقلو ادعا کرد نظامیان وفادار به او بر اقامتگاه ریاست‌جمهوری، فرودگاه خارطوم و شمار دیگری از تأسیسات حیاتی که حدود ۹۰ درصد از اماکن مهم را تشکیل می‌دهند مسلط شده‌اند، اما ژنرال البرهان این ادعا را رد کرد.

ژنرال محمد حمدان دقلو، ملقب به «حمیدتی»، از زمان کودتای نظامیان علیه دولت وقت انتقالی به نخست‌وزیری عبدالله حمدوک، عملاً قائم‌مقام ژنرال البرهان در شورای حاکمیتی بوده است.

ژنرال «حمیدتی» فردی بود که چهار سال پیش ژنرال عمرالبشیر را که سه دهه بر سودان حکمروایی کرده بود، بازداشت کرد تا برای محاکمه به ظن «جنایات جنگی در دارفور سودان» به دادگاه کیفری بین‎‌المللی لاهه تحویل دهد. اما عمر دولت انتقالی غیرنظامی بعد از عمرالبشیر کوتاه بود و ژنرال برهان از اوایل پاییز ۱۴۰۰ حکومت را در دست دارد.

رقابت سیاسی میان ژنرال دقلو با ژنرال البرهان پس از تعهد شورای حاکمیتی به انتقال دوبارهٔ حکومت به غیرنظامیان تشدید شده و هنوز هم مشخص نیست این تعهد چه هنگام عملی شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، به‌فرمان عبدالفتاح البرهان، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش روز یک‌شنبه به بمباران مقرهای نیروهای وفادار به فرمانده نیروهای واکنش سریع ادامه دادند.

رویترز گزارش داد که مقرهای نظامی در شهر عُمدورمن، در حومه خارطوم، پایتخت، بمباران شد. شبکه الجزیره نیز از طنین انفجارهای سنگین در ساعات اولیه روز یک‌شنبه در پایتخت خبر داد.

نبردهای سنگین در شهر شمالی «مروی» نیز گزارش شده است. نیروهای واکنش سریع از پنج‌شنبهٔ گذشته وارد «مرو» شده بودند که ژنرال البرهان آن را نافرمانی نظامی تلقی کرده بود.

صلاح‌الدین الزین، یک کارشناس امور سودان، روز یک‌شنبه به الجزیره گفت ارتش به فرماندهی ژنرال البرهان فعلاً برتر است اما نیروهای ژنرال حمیدتی نیز کماکان قوی هستند.

محمد الهادی محمود، رهبر حزب «نیروهای آزادی و تغییر» که در شکل دادن به تظاهرات سال‌های اخیر در این کشور برای انتقال قدرت به غیرنظامیان نقش بارز داشته است، به الجزیره گفت ژنرال البرهان و ژنرال حمیدتی باید به منافع کشور بیندیشند نه به مسند خود.

ساکنان خارطوم و شهرهای دیگر سودان به رسانه‌های العربیه و الجزیره گفته‌اند که جان‌ غیرنظامیان شدیداً در خطر است و مردم در وحشت به سر می‌برند. نیروی هوایی از حدود ۴۸ میلیون نفر مردم کشور خواسته است در خانه‌ باقی بمانند تا آسیب نبینند.

مدارس، دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها از بیم گسترش درگیری نظامی تعطیل است و شرکت ارتباطات سودان اینترنت در کشور را به فرمان دولت قطع کرده است.

سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و دولت‌های آمریکا، چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل طرف‌های بحران را به شکیبایی فرا خوانده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شنبه‌شب گفت در تماس با همتایان خود از عربستان و امارات، از طرف‌های درگیر در بحران سودان خواسته‌اند که «بی‌قیدو‌شرط» به درگیری خاتمه دهند.

در این میان، روزنامهٔ اسرائیلی یدیعوت آحرونوت روز یک‌شنبه مدعی شد مقامات اسرائیلی که در گذشته نیز تماس‌هایی با عبدالفتاح البرهان و رقیب نظامی او داشته‌اند، به تلاش برای «میانجی‌گری» در بحران حاکمیتی سودان مشغول‌اند. موساد اسرائیل با نظامیان سودانی روابط حسنه داشته است.

از سوی دیگر، روزنامه اسرائیل‌هیوم، نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو، روز ۲۷ فروردین خبر داد که پیمان عادی‌سازی رابطهٔ سودان با اسرائیل، که ژنرال برهان دو ماه پیش قول نهایی‌کردن آن را در اولین سفر آشکار یک وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم، به الی کوهن داده بود، به‌دلیل وضعیت سودان به تعویق افتاد.

XS
SM
MD
LG