لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

اعدام ۴۲ زندانی جرایم غیرسیاسی در ۱۰ روز؛ «هشدار درباره موج اعدام‌ها برای ایجاد ارعاب»


نگرانی‌ها از احتمال اجرای احکام اعدام‌ در زندان قزل‌حصار و زندان ورامین افزایش یافته است
نگرانی‌ها از احتمال اجرای احکام اعدام‌ در زندان قزل‌حصار و زندان ورامین افزایش یافته است

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید که با اعدام دست‌کم دو زندانی دیگر با اتهامات مرتبط به «مواد مخدر» در زندان قزل‌حصار کرج در روز پانزدهم اردیبهشت، شمار زندانیان اعدام شده طی ده روز گذشته به دست‌کم ۴۲ تن رسید.

این سازمان تأکید کرده که جمهوری اسلامی این اعدام‌ها را با هدف ایجاد «ارعاب» در جامعه انجام می‌دهد و «نه مبارزه با جرم».

بنابر گزارش این سازمان، از ابتدای سال میلادی جاری، یازدهم دی ماه ۱۴۰۱ تاکنون، یعنی طی حدود چهار ماه قوه قضائیه جمهوری اسلامی حکم دست‌کم ۱۹۴ تن از زندانیان محکوم به اعدام از جمله ۵ زن را اجرا کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران، جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه در گزارشی اعلام کرد که فقط طی ۱۰ روز گذشته، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ۴۲ تن، از جمله ۲۲ شهروند بلوچ اعدام کرده که از این میان دو تن از اعدام‌شدگان زن بودند و ۲۷ نفر از آنها به اتهام جرایم مربوط به «مواد مخدر» در دادگاه‌های انقلاب به اعدام محکوم شده‌بودند.

این گزارش ضمن هشدار نسبت به وقوع اعدام‌های گسترده‌تر در زندان قزل‌حصار کرج، از جامعه جهانی خواست تا نسبت به موج فزاینده اجرای حکم اعدام در ایران واکنش فوری و مناسب نشان دهند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی در ده روز گذشته، هر شش ساعت یک نفر را اعدام کرده»، از بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به این اعدام‌ها انتقاد کرد.

او گفت: «اعدام‌شدگان که نیمی از آنها را شهروندان بلوچ و متهمان جرائم مواد مخدر تشکیل می‌دهند، از ضعیف‌ترین اقشار جامعه و قربانیان کم‌هزینه ماشین کشتار حکومتند.»

امیری‌مقدم با بیان اینکه «هدف اعدام‌ها ارعاب جامعه است و نه مبارزه با جرم»، افزود: «دفتر جرائم و مواد مخدر سازمان ملل و کشورهایی که بودجه پروژه‌های سازمان ملل در ایران را تامین می‌کنند، مسئولیت ویژه‌ای در راستای متوقف کردن ماشین اعدام حکومت دارند و نباید اجازه دهند جمهوری اسلامی با سوء استفاده از این همکاری به اعدام‌ها مشروعیت بخشد.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در خطبه‌های نماز جمعه پانزدهم اردیبهشت، از افزایش پرشتاب اعدام‌ها به ویژه اعدام زندانیان بلوچ انتقاد کرد.

او با تاکید بر اینکه «این روزها خبرهایی است که تعداد زیادی، ۲۰ نفر و یا بیشتر، از مردم بلوچ سیستان‌وبلوچستان را به جرم مواد مخدر اعدام کرده‌اند»، گفت: «بسیار جای تعجب است که در شهرهای مختلف در طول یک هفته این تعداد افراد اعدام می‌شوند که زن و بچه دارند.»

امام جمعه اهل سنت، تنها هنر حکومت را «اعدام» خواند و در ادامه گفت که «قوانین اعدام و بسیاری از قوانین جزایی کشور، نه با شریعت اسلامی و فقه اسلامی و نه با قوانین بین‌المللی.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در ادامه با اشاره به «بیکاری و مشکلات اقتصادی در سیستان‌وبلوچستان» افزود: «منطقه بلوچستان بسیار محروم است، آیا حاکمیت و دولت‌ها در اینجا کارگاه و کارخانه احداث کرده‌اند و یا معادن را فعال کرده‌اند و یا از پتانسیل‌های دریا و مرزها استفاده کرده‌اند؟ حکومت در کدام قسمت شغل ایجاد کرده‌ است که الان مردم را اعدام می‌کند؟»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به افزایش اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر، گفت که «مواد مخدر ضررهای سنگینی دارد اما آیا شما برای مردم شغل ایجاد کرده‌اید؟ می‌دانید که بخش بزرگی از این مردم از گرسنگی دنبال این کار رفته‌اند؟ در حالی که بعضی به‌خاطر ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان رفته‌اند و کشته شده‌اند.»

مولوی محمدحسین گرگیج، روحانی اهل سنت نیز طی سخنانی در جمع مردم شهر گالیکش استان گلستان به موج اعدام‌ها اعتراض کرد و گفت: «عده کثیری از اعدام شدگان در چند روز گذشته بلوچ بوده‌اند اما این اعدام‌ها کشور را گل و بلبل نمی‌کند و پیامدی جز افزایش نفرت ندارد.»

اعتراض به موج اعدام‌ها در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها حاکی از احتمال اجرای اعدام‌های گسترده در زندان قزل‌حصار و زندان ورامین است.

سازمان حقوق بشر ایران از قول یک منبع مطلع گزارش داده که «مسئولین می‌گویند دستور آمده تا حکم اعدامیان در قزل‌حصار اجرا شود. از طرفی هم دادستان ورامین تغییر کرده و دادستان جدید تصمیم گرفته که حکم متهم‌های مواد را اجرا کند.»

با استفاده از گزارش‌های سازمان حقوق بشر ایران و رادیو فردا؛ ش.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG