لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

کایلی مور گیلبرت، تبعه استرالیا، به «جاسوسی» متهم شد


کایلی مور گیلبرت، متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، از سوی ایران به «جاسوسی» متهم شده است
کایلی مور گیلبرت، متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، از سوی ایران به «جاسوسی» متهم شده است

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه خبر داد که برای کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران، به اتهام «جاسوسی» کیفرخواست صادر شده است.

غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه، ۲۶ شهریور، همچنین گفت که برای جولی کینگ و مارک فیرکین، دو شهروند دیگر استرالیا، نیز به اتهام «فیلمبرداری از مراکز نظامی با هلی‌شات» کیفرخواست صادر شده است.

وی اعلام کرد که اتهام یک استرالیایی بازداشت شده «جاسوسی» است که «برای کشور دیگری» غیر از استرالیا انجام شده است. او هیچ جزئیات دیگری در مورد این که خانم مور گیلبرت در کجا و چه شرایطی بازداشت شده و کی به ایران سفر کرده نداد.

اما سخنان آقای اسماعیلی در حالی بیان شده که شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا روز ۲۳ شهریور از صدور ده سال زندان برای کایلی مور گیلبرت، متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، خبر داده بود.

طبق گزارش‌ها، کایلی مور گیلبرت اواخر سال گذشته میلادی، پاییز ۹۷، در ایران بازداشت شده و در زندان اوین به سر می‌برد.

خانم کایلی مور گیلبرت که تخصصش در زمینه امور کشورهای عربی خلیج فارس است تحقیقاتی درباره اپوزیسیون شیعه بحرین داشته است که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

جولی کینگ و مارک فیرکین، دو شهروند دیگر استرالیا نیز به اتهام «فیلمبرداری غیرقانونی» با پهپاد بازداشت شده‌اند.

در همین حال آقای اسماعیلی گفت که اتهام این دو نفر فیلمبرداری از «مراکز نظامی و ممنوعه با هلی‌شات» است.

وزارت خارجه استرالیا چند روز پیش تایید کرد که سه تن از شهروندانش بازداشت شده‌اند، اما تنها هویت زوجی به نام مارک فیرکین و جولی کینگ را افشا کرد.

بنا بر برخی گزارش‌ها، این زوج به همراه دوست‌شان در حوالی جاجرود در اطراف تهران از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

سازمان مجاهدین خلق ایران پیشتر در چند مورد تهران را به ادامه فعالیت اتمی در مرکزی در جاجرود متهم کرده است، مرکزی با این آدرس: «در جنوب شرقی تهران و در حاشیه رودخانه جاجرود و در روستایی با نام سنجریان».

ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا، روز جمعه، ۲۲ شهریور، با اشاره به گفت‌وگوهایی که اخیرا با همتای ایرانی‌اش داشته، گفته بود تلاش‌ها برای آزادی سه شهروند این کشور که در ایران بازداشت شده‌اند ادامه دارد.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و میزان، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG