لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

خانواده لوینسون می‌گویند او پیش از همه‌گیری کرونا در بازداشت ایران در گذشته است


رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی، در زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.
رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی، در زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.

خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که در سال ۲۰۰۷ در کیش ناپدید شد، روز چهارشنبه ششم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کردند براساس اطلاعات دریافتی از دولت آمریکا بر این باورند که او در بازداشت ایران درگذشته است.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا میگوید، قبول ندارد که رابرت لوینسون مرده است.

در بیانیه خانواده رابرت لوینسون آمده است: اخیراً اطلاعاتی از مقامات دولت آمریکا دریافت كرده‌ایم كه براساس آن، هم آنها و هم ما به این نتیجه رسیده‌ایم كه شوهر و پدر عزیز ما هنگام بازداشت در ایران درگذشته است. ما اطلاعاتی در خصوص چگونگی و زمان درگذشت او نداریم، فقط می‌دانیم که زمان درگذشت او قبل از فراگیر شدن ویروس کرونا، کووید ۱۹، بوده است.

رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی، در زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد و مقام‌های جمهوری اسلامی همواره هرگونه اطلاع داشتن از سرنوشت او را انکار کرده‌اند.

با این حال در جریان مذاکرات هسته‌ای در سال ۹۴ گزارش‌هایی منتشر شد که ایران به طرف آمریکایی وعده داده است پیگیر یافتن و آزادی آقای لوینسون شود و از هیچ همکاری در این زمینه فروگذاری نخواهد کرد.

در بیانیه خانواده رابرت لوینسون همچنین آمده است: اگر به خاطر اقدام بی رحمانه و سنگدلانه حکومت ایران نبود ، امروز رابرت لوینسون زنده و در خانه با ما بود. ۱۳ سال است که منتظر جواب بودیم.

این بیانیه اضافه کرده است: برای ما غیر قابل درک است که چگونه مقام‌های حکومت ایران می‌توانند این کار را با یک انسان انجام دهند، در حالی که بارها و مکرراً به دنیا دروغ گفتند. آنها یک شهروند خارجی را ربودند و تمامی حقوق اولیه انسانی را از او سلب کردند، دست های آنها به خون او آغشته است.

خانواده رابرت لوینسون می‌گویند هنوز نمی‌دانند که آیا جسد او برای تدفین مناسب تحویل داده می‌شود یا نه .

آنها از دولت آمریکا و جامعه بین المللی خواسته‌اند که حکومت ایران را برای بازگرداند جسد رابرت لوینسون تحت فشار قرار دهند و کسانی که در بازداشت او نقش داشته اند به دست عدالت سپرده شوند.

خانواده رابرت لوینسون از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و مقام های دولت او برای تلاش‌هایی که در این زمینه انجام دادند، تشکر و تقدیر کرده‌اند.

واکنش ترامپ

ساعتی پس از بیانیه خانواده رابرت لوینسون، دونالد ترامپ گفت که نمی‌پذیرد او درگذشته باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری در کاخ سفید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در خصوص بیانیه خانواده رابرت لوینسون گفت: رابرت لوینسون برای دوره ای طولانی بیمار بود، مشکلات سختی پیش از بازداشت یا اسارت داشت. ما برای خانواده او بسیار متاسفیم.

این خبرنگار در ادامه پرسید که آیا او موضوع مرگ رابرت لوینسون را می پذیرد؟ رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ داد: اما من مرگ او را نمی‌پذیرم . دارم به شما می‌گویم که اوضاع به نظر خوب نیست. آنها به ما نگفته‌اند که او مرده است. اما بسیاری هستند که این طوری فکر می‌کنند.

رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان‌یافته پلیس فدرال آمریکا، ۱۳ سال پیش در جریان تحقیقاتش درباره قاچاق سیگار به جزیره کیش سفر کرد و در همین سفر ناپدید شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته همواره از سرنوشت این شهروند آمریکایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

XS
SM
MD
LG