لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

استقبال پومپئو از تصمیم ایتالیا برای عدم تمدید مجوز پرواز ماهان ایر


مایک پومپئو به ایتالیا سفر کرده است.
مایک پومپئو به ایتالیا سفر کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه از تصمیم ایتالیا برای عدم تمدید مجوز پروازهای ماهان‌ایر به این کشور تقدیر کرده و گفته است، اروپا به تدریج در حال آگاه شدن از ماهیت اقدامات ایران هستند.

مایک پومپئو در رُم و در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود گفت: ما باید همچنان یکپارچه و متحد در برابر اقدامات تجاوزکارانه ایران بایستیم. کشورهای اروپایی در حال آگاه شدن از این واقعیت هستند که ایران متجاوز است و کشور مورد ستم قرار گرفته، نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: این واقعیت از اقدام ایتالیا برای عدم تمدید مجوز دسترسی هواپیمایی ماهان به آسمان ایتالیا کاملا روشن است و ما خیلی از این بابت متشکریم.

هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۷۱ در کرمان تاسیس شد و نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی در ایران معرفی می‌شود. آمریکا از سال ۱۳۹۰ شرکت ماهان ایر را به دلیل «ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران» و «جابه‌جایی نیرو و سلاح» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌است.

آلمان و فرانسه هم پیشتر پرواز هواپیمایی ماهان را به آسمان خود ممنوع کرده‌اند. این دو کشور هم اتهامات مشابهی را علیه شرکت هواپیمایی ماهان اعمال کرده اند.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، هم در کنفرانس خبری با مایک پومپئو و در پاسخ به پرسشی در خصوص ایران و تحریم ماهان گفت: به طور کلی موضع ما در قبال هرگونه چالشی می‌بایست تنش‌زدایی باشد؛ اما این بدین معنای نیست که در قبال منطقه‌ای که تنش در آن وجود دارد، ما بی‌طرف هستیم. ایتالیا نگران این ‌تنش‌ها است.

وزیر امور خارجه ایتالیا تصریح کرد: تا آنجا که به موضوع ماهان ایر مربوط می شود، تصور من این است که در چند روز آینده مقام های مسئول خطوط هواپیمایی تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.

به گزارش رویترز، ماهان ایر بزرگ‌ترین ناوگان هواپیما را در بین شرکت‌های ایرانی در اختیار دارد و به برخی پایتخت‌های اروپایی پروازهایی هفتگی دارد.

دولت آمریکا پس از بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران، کشورهای اروپایی را زیر فشار گذاشته است تا به این تحریم‌ها بپیوندند.

پیش از آن مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اتهام انتقال سلاح برای حکومت سوریه و حزب‌الله لبنان با هواپیماهای مسافربری را رد کرده بودند.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG