لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

بازداشت ۱۲ نفر به دلیل دریافت «مبالغ هنگفت» برای تائید صلاحیت نامزدها


یک روز پس از نوشته یک نماینده مجلس درباره بازداشت تعدادی از «دلالان میلیاردی» تائید صلاحیت، دادستانی تهران از دستگیری ۱۲ نفر در این ارتباط خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادستانی تهران روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد که در روزهای گذشته «۱۲ کلاهبردار و مدعی نفوذ در شورای نگهبان، در رابطه با فرایند تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس، دستگیر شدند».

به گفته این نهاد، این افراد در تماس با نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس «ادعای نفوذ در این شورا و حل مشکل پرونده آن‌ها در قبال دریافت مبالغ هنگفت را داشتند».

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از بازداشت برخی از «دلالان میلیاردی» تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبر داده بود.

اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس، نیز در کانال تلگرامی خود از بازداشت برخی از دلالان تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس نوشته بود.

وی عنوان کرده که «شبکه خرید و فروش صلاحیت» با مداخله نهاد امنیتی و «با ادله و مدارک کافی و حضور شهود مختلف کشف شد».

آقای اعلمی وعده داد که اسامی برخی از این افراد و شماره و شیوه کار آنان را منتشر خواهد کرد.

وبسایت روزنامه اعتماد هم به نقل از محمدطاهر کنعانی، وکیل و یکی از نامزدهای انتخابات مجلس، نوشته بود که برخی افراد از او رشوه ۶۰۰ میلیونی برای تایید صلاحیت در انتخابات طلب کرده بودند.

آقای کنعانی به هویت این افراد اشاره نکرده و تنها گفته که آنان مدعی بودند در شورای نگهبان نفوذ دارند.

با این حال دادستانی تهران مدعی شد که این افراد «نه تنها هیچگونه ارتباطی در شورای نگهبان نداشتند، بلکه رصدهای دقیق زیرمجموعه‌های نظارتی این شورا، منجر به شناسایی متهمان شده است».

موضوع دریافت رشوه برای تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس پیش از این نیز چندین بار توسط محمود صادقی و برخی از دیگر نامزدهای مجلس مطرح شده بود.

به گفته آقای صادقی، افرادی که در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم نقش دلال را ایفا می‌کنند، گاهی تا چهار میلیارد تومان رشوه دریافت می‌کنند.

این نماینده مجلس پیش از این نیز سخنان مشابهی را مطرح کرده بود که به شکایت شورای نگهبان از او منجر شد.

XS
SM
MD
LG