لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

دو چهره اصلاح‌طلب «مانع تصمیم‌گیری» درباره عدم ارائه لیست انتخاباتی شدند


با پیشنهاد محمدرضاعارف و عبدالواحد موسوی‌لاری رای‌گیری اصلاح طلبان درباره «عدم ارائه لیست» به تعویق افتاد
با پیشنهاد محمدرضاعارف و عبدالواحد موسوی‌لاری رای‌گیری اصلاح طلبان درباره «عدم ارائه لیست» به تعویق افتاد

یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خبر داد که در جلسه این شورا برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات مجلس یازدهم، موضوع «عدم ارائه لیست» مطرح شد اما دو چهره اصلاح‌طلب رای‌گیری در این زمینه را به تعویق انداختند.

عماد بهاور در صفحه توئیتر خود نوشت که در جلسه شامگاه یکشنبه ۱۳ بهمن شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، «اکثر حاضرین مخالف ارائه لیست در این انتخابات تشریفاتی بودند».

به گفته آقای بهاور، با وجود اینکه پیشنهاد «عدم ارائه لیست» رای می‌آورد، اما به پیشنهاد محمدرضاعارف، رئیس و عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، رای‌گیری تا جلسه فوق‌العاده روز چهارشنبه به تعویق افتاد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان درباره تائید صلاحیت نامزدها منتشر شده بود.

با این حال سعید نورمحمدی، نماینده حزب ندای ایرانیان در شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، گفت که تغییری در وضعیت تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب رخ نداده است.

در همین حال شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرد که زمان دریافت شکایت به پایان رسیده است.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیش از این تهدید کرده بود که در صورت تایید نشدن نامزدهایش «زینت‌المجالس انتخابات» نخواهد بود.

این شورا از رد صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای خود در انتخابات مجلس خبر داده و اعلام کرده بود که در صورت ادامه این روند برای ۲۳۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس نامزد ندارند.

در روزهای گذشته نیز سخنان مشابهی توسط برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب بیان شده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز ضمن انتقاد از روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود در این زمینه نامه‌هایی نوشته است اما مصلحت ندیده که آنها را منتشر کند.

در همین حال، حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی»، از احزاب اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار برگزاری همه‌پرسی در خصوص نظارت استصوابی شده است.

برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان حکومتی برای شرکت در انتخابات در حالی است که پس از اعتراضات آبان‌ماه گروه کثیری از معترضان اعلام کردند که انتخابات مجلس را تحریم خواهند کرد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، ۲۷ دی گفته بود حکومت ایران در شرایط کنونی می‌خواهد با برگزاری انتخابات مجلس، یک نمایش دیگر راه بیندازد و با حقه‌بازی بگوید که یک حکومت دمکراتیک است، نه یک دیکتاتوری.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز همان روز در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «مراقبت کنید مبادا دشمن خواسته خود را تحقق ببخشد که عبارت است از کم رنگ کردن انتخابات».

محمدرضا باهنر از چهره‌های شاخص اصولگرایان گفته که در انتخابات پیش روی مجلس، اصولگرایان «رقیب قدری» ندارند و «اگر به نقاط ضعف خود نبازیم» این انتخابات «میدان بازی اصولگرایان است».

برخی از گروه‌های اصول‌گرا فهرست انتخاباتی خود را اعلام کرده و از محمد باقر قالیباف به عنوان رئیس احتمالی مجلس آینده نام برده‌اند.

با این حال گروه جبهه پایداری که طیف تندروی اصولگرایان است، فهرستی ۶۰ نفره از نامزدهای اولیه خود برای تهران منتشر کرده که نام آقای قالیباف در آن وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG