لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

شورای‌عالی اصلاح‌طلبان: تکلیف ۲۳۰ کرسی مجلس آینده از هم‌اکنون مشخص است


پس از اعتراضات آبان ماه گروهی از معترضان اعلام کرده بودند که در انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد
پس از اعتراضات آبان ماه گروهی از معترضان اعلام کرده بودند که در انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای از رد صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای خود در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد و اعلام کرد که در صورت ادامه این روند برای ۲۳۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس نامزد ندارند.

این گروه روز سه‌شنبه هشتم بهمن در بیانیه خود هشدار داد که در صورت تایید نشدن نامزدهایش «زینت‌المجالس انتخابات» نخواهد بود.

بر اساس این بیانیه از هم اکنون، «تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس، از پیش معلوم است و اساسا هیچ رقابتی در آنها، حتی بین اصولگرایان نیز شکل نخواهد گرفت و در نزدیک ۷۰ کرسی، در بهترین حالت، رقابتی کم رمق فقط بین اصولگرایان برقرار است».

این گروه اعلام کرد که در تهران نیز «حدود ۳۰ نامزد اصلاح‌طلب، شانس رقابتی کم رمق در انتخابات را دارند».

در روزهای گذشته نیز سخنان مشابهی توسط برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب بیان شده بود.

برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان حکومتی برای شرکت در انتخابات در حالی است که پس از اعتراضات آبان ماه گروهی از معترضان اعلام کرده بودند که انتخابات مجلس را تحریم خواهند کرد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، ۲۷ دی گفته بود حکومت ایران در شرایط کنونی می‌خواهد با برگزاری انتخابات مجلس، یک نمایش دیگر راه بیندازد و با حقه‌بازی بگوید که یک حکومت دمکراتیک است، نه یک دیکتاتوری.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۷ دی‌ در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود: «مراقبت کنید مبادا دشمن خواسته خود را تحقق ببخشد که عبارت است از کم رنگ کردن انتخابات».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز روز دوشنبه ضمن انتقاد از روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود در این زمینه نامه‌هایی نوشته است اما مصلحت ندیده که آنها را منتشر کند.

در همین حال شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه خود اعلام کرد که آقای روحانی «به عنوان مجری قانون اساسی، می‌تواند به دلیل تعطیلی فصل حقوق ملت، از اختیارات قانونی خود و ظرفیت‌های قانون اساسی نظیر اخطار قانون اساسی استفاده کند».

این سخنان انتقاد برخی از چهره‌ها و احزاب اصول‌گرا از جمله حزب موتلفه اسلامی را به دنبال داشت.

اصول‌گرایان نامزدهای خود را برای انتخابات مجلس معرفی کرده‌اند و از محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران، به عنوان سرلیست این جریان در تهران و رئیس آینده مجلس نام برده می‌شود.

روز دوشنبه همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، گفته بود، افرادی که در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم نقش دلال را ایفا می‌کنند، گاهی تا چهار میلیارد تومان رشوه دریافت می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه خواستار تعقیب قضایی آقای صادقی شد.

۲۲ بهمن ماه اسامی قطعی نامزدهای انتخابات اعلام و دوم اسفند ماه انتخابات برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG