لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۲

علم‌الهدی: انتخابات دروازه نظام است، پاسدار اجازه نمی‌دهد خارجی وارد شود


احمد علم‌الهدی
احمد علم‌الهدی

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، می‌گوید با آن که جمهوری اسلامی یک «قلعه ایمن» است، اما «دشمن» می‌تواند از «دروازه بزرگ انتخابات و مردمسالاری» به آن نفوذ کند.

آقای علم‌الهدی روز جمعه، ۲۲ آذر، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، شورای نگهبان را به عنوان «نگهبان و پاسدار» این «دروازه» معرفی کرد که اجازه ورود به «خارجی» و «افراد مسئله‌دار» را نمی‌دهد.

وی گفت: «این دروازه نگهبان و پاسدار دارد که اجازه ‌نمی‌دهد خارجی وارد شود و یقینا انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و یهودی از این دروازه وارد نمی‌شود، همه مسلمان و مومن هستند، حتی افراد مسئله‌دار هم نمی‌گذارند از این دروازه وارد شوند.»

این روحانی «دشمن» جمهوری اسلامی را نیز «دنیای کفر روی کره زمین» نامیده و خواستار شفاف‌سازی هزینه‌های میلیاردی در انتخابات شد و گفت: «شاید پشت پرده [این هزینه‌ها] آمریکا، انگلیس یا صهیونیست‌ها باشند.»

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اسفندماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود و منتقدان دولت و هواداران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر به شورای نگهبان در مورد تائید صلاحیت شماری از نمایندگان فعلی مجلس و نیز فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هشدار داده‌اند.

به دنبال اعتراضات اخیر در ایران و سرکوب خشن معترضان، شماری از افرادی که پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بودند از تصمیم خود برای تحریم انتخابات خبر می‌دهند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که به دلیل «ساختارهای محدودکننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پائیز ۹۸» در انتخابات مجلس آینده نامزد نخواهد شد.

عبدالله رمضان‌زاده از چهره‌های اصلاح‌طلب هم شرکت در انتخابات ایران در شرایط کنونی کشور را «بی‌معنی» خواند و بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد تایید کرد.

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی نیز در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی در ایران خواست که «ضمن تحریم انتخابات از هر فرصتی برای بیان و اعلام اعتراض بهره جویند».

وی در این بیانیه نوشت که «تحریم انتخابات انفعال نیست»، بلکه «شرکت در انتخابات مجلسی نمایشی-فرمایشی که چنین عقیم و افلیج شده انفعال کامل است».

موحدی کرمانی: تدبیر غلط دولت عامل کشته‌ها و تخریب‌های اخیر بود

اما محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، هم روز جمعه در خطبه‌های نماز این شهر از دولت حسن روحانی برای افزایش قیمت بنزین انتقاد کرده و اقدامات دولت در این زمینه را «بی‌تدبیری» دانست.

آقای موحدی کرمانی از این که به دلیل «تدبیر غلط»، «عده زیادی کشته و مجروح شدند و قسمت‌های زیادی از کشور تخریب شد» انتقاد کرده است.

وی دولت روحانی را مورد خطاب قرار داده و پرسید:‌ «آقا چرا غفلت کردی؟ دولت تدبیر چرا تدبیر درست نکردی که این طور پیش نیاید؟»

این روحانی با اشاره به اظهارات رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران که گفته بود خود وی نیز از افزایش قیمت بنزین خبر نداشته، گفت: «عجب! شما مطلع نبودید، شما از وضع کشور مطلع نبودید که حالا مطلع شدید. خدا کند دروغ باشد که من خبر نداشتم. ببینید از یک خبر نداشتم چه فاجعه‌ای به وجود آمد. چه خون‌ها به ناحق ریخته شد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هم‌زبان با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، معترضان را «اشرار و اغتشاشگر» می‌نامند و پس از مشخص شدن شمار بالای کشته‌شدگان، نه تنها از ارائه آمار دقیق در این زمینه خودداری می‌کنند، بلکه خشونت‌ها را به «دشمنان» نسبت می‌دهند.

آنها در عین حال بدون اشاره به حمایت آقای خامنه‌ای از تصمیم سرای قوای سه‌گانه برای افزایش قیمت بنزین، تلاش دارند نقش رهبر را در این زمینه کمرنگ جلوه دهند و اظهارات او علیه معترضان را موجب نجات کشور از بحران معرفی کنند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذر، درباره موضوع افزایش ناگهانی قیمت بنزین در کشور گفت: «نباید این‌ طور القا شود که سران سه قوه این تصمیم را در خصوص بنزین گرفتند.»

او افزود: «این مسئله اصلاً ربطی به قوه قضائیه ندارد. این مسئله سه بار مطرح شد و یکی، دو بار هم آقای [ابراهیم] رئیسی [رئیس قوه قضائیه] گفتند که این مسئله در حوزه اختیارات دولت است.»

منابع: خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG