لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۱

انتقاد شدید کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از برخورد با فعالان کارگری


دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از عمیقا از وضعیت جسمانی محمود صالحی ابراز نگرانی کرد.
دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از عمیقا از وضعیت جسمانی محمود صالحی ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از ادامه برخورد با تشکل‌های مستقل کارگری و فعالان کارگری در ایران انتقاد کرد.

شارون بارو در نامه خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره به بازداشت محمود صالحی، فعال کارگری در سقز، از سوی نیروهای لباس شخصی عمیقا از وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش ها،‌ این فعال کارگری که در دادگاه تجدیدنظر به یک سال زندان محکوم شده است،‌ از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد.

آقای صالحی که به طور رسمی اعلام کرده که در سال ۹۴ کلیه های خود را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج از دست داده است، ‌از بیماری قلبی و دیابت هم رنج می برد و سارمند صالحی، فرزندش، پیشتر ‌در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بود که پدرش‌ در سال جاری دو بار تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته است.

در این ارتباط،‌ محمود صالحی روز ۱۲ آبان به دلیل ناراحتی شدید قلبش به درمانگاه زندان سقز و سپس به بیمارستان «امام خمینی» ‌این شهر اعزام و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

این فعال کارگری تا روز سه شنبه در بیمارستان بستری بود و برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که علاوه بر اینکه سه مامور زندان سقز مراقبش هستند، ‌پای او به تخت بسته شده است.

دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در نامه خود همچنین تاکید کرد که محمود صالحی نباید به زندان بازگردانده شود و تمامی اتهام‌های وارد شده به او باید لغو شوند.

خانم بارو در بخش دیگری از نامه‌اش اشاره کرد که برخورد با ابراهیم مددی و داوود رضوی، ‌دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ ادامه دارد.

این سندیکا اخیرا اعلام کرد که آقای مددی برای گذراندن دوره ۱۰ سال و سه ماه حبس خود احضار شده و دادگاه تجدیدنظر آقای رضوی نیز برگزار شده است. داوود رضوی پیشتر به پنج سال زندان محکوم شده است.

شاران بارو در بخش از نامه خود همچنین نوشت که کمیته آزادی تشکل‌ها، ‌وابسته به سازمان بین‌المللی کار،‌ اخیرا از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا آزادی فعالیت تشکل‌های کارگری را به رسمیت بشناسند و فعالان کارگری محکوم به زندان نشوند.

مهدی کوهستانی‌نژاد، ‌مشاور کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری،‌ به رادیو فردا می‌گوید: « كنفدراسيون وضعيت كارگران ايران را به‌طور دقيق دنبال می‌كند».

او با اشاره به اینکه «حكومت ايران به‌طور متناوب در يك بحران اقتصادی است»‌ عقیده دارد که «برخوردها و دستگیری های جدید فعالان کارگری نشاندهنده اوج اين بحران است».

با این همه به گفته آقای کوهستانی‌نژاد، «تفاوت بازداشت فعالان كارگری در اين دوره با دوره‌های قبلی در اين است كه این فعالان و تشکل‌های كارگری و همچنین اتحادیه های صنفی در جهان در قبال این اقدامات ساكت نمی‌شوند».

وی با اشاره به انتشار عکس محمود صالحی در حالی که پایش به تخت زنجیر شده است،‌ از آنچه «قساوت بی حد و حصر»‌حکومت در قبال فعالان کارگری نامید انتقاد کرد و گفت که به رغم «تلاش حکومت برای ترساندن کارگران و فعالان کارگری شاهد رشد اعتراض های کارگری و همچنین سازمان یابی مستقل کارگران هستیم».

شارون بارو، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، در پایان نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی ضمن اشاره به احضار علیرضا ثقفی،‌ دبیر کانون مدافعان حقوق کارگر، ‌برای گذراندن دوره سه سال زندانش از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا اقدامات ضروری را برای لغو فوری و بدون قید و شرط اتهام‌های وارد شده به آقایان صالحی، ‌مددی، ‌رضوی و ثقفی انجام دهند.

به طور معمول، ‌فعالان کارگری و صنفی، مانند فعالان حقوق معلمان،‌ در ایران به اتهام‌های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

این برخوردها انتقاد گسترده سازمان‌های حقوق بشری و نیز اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری را به همراه داشته است. با این همه،‌ مقام های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که با تشکل‌های کارگری تعامل دارند و از تشکل‌یابی کارگران حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG