لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

احمدی‌نژاد: دوران حلقه بسته مدیریتی کشور به پایان رسیده است


محمود احمدی‌نژاد به تخلفات مالی گسترده در دوران ریاست جمهوری خود و سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ متهم است
محمود احمدی‌نژاد به تخلفات مالی گسترده در دوران ریاست جمهوری خود و سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ متهم است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در یادداشتی از آنچه «حلقه بسته مدیریتی» ایران نامید، انتقاد کرد.

آقای احمدی‌نژاد در این یادداشت که در وب‌سایت دولت بهار منتشر شده، نوشته که این «حلقه بسته»، تنها «به ظاهر از دو جناح رقیب و مخالف تشکیل شده است.»

وی اضافه کرده که «لیکن در عمل هر دوی آنها در حفظ وضع موجود و صیانت از نظمی که فرصت نامحدود و استثنایی برای بهره‌گیری از قدرت و ثروت در اختیار آنان قرار داده است، کاملاً متحدند.»

رئیس دولت‌های نهم و دهم مدعی شده که «بیش از ۱۲ سال است که به جرم ورود به محدوده ممنوعه و مقابله با آن حلقه بسته، تحت سنگین‌ترین فشارها هستیم.»

وی همچنین اضافه کرده که «دوران تاریخی این حلقه به پایان رسیده است و کارگزاران آن، در پرده آخر این نمایش قرار دارند.»

رئیس جمهور سابق ایران بدون توضیح بیشتری، نوشته که «با دست قدرتمند ملت که دست خداست، این حلقه‌ بسته در هم خواهد شکست.»

محمود احمدی‌نژاد بدنبال احضارهای مکرر مدیران دوران ریاست جمهوری وی به دادگاه، بارها به صورت علنی از وضعیت مدیریت جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

وی اوایل اسفند ماه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار برکناری رئیس قوه قضاییه و «برگزاری فوری و آزاد انتخابات» در کشور بدون دخالت «نهادهای انتظامی» و «مهندسی شورای نگهبان» شد.

احمدی‌نژاد همچنین پیشنهاداتی را «در راستای انجام اصلاحات اساسی» مطرح کرده که «قوای سه‌گانه و نهادها و ارگان‌های گوناگون» و حتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را شامل می‌شود.

رئیس دولت‌های نهم و دهم همچنین به خامنه‌ای پیشنهاد کرده که «دستور آزادی و منع تعقیب» برای مخالفان و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی و رهبر را صادر کند.

علی خامنه‌ای پیش از این به‌طور تلویحی محمود احمدی‌نژاد و طیف نزدیک به او را متهم کرده بود که «کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند» و گفته بود: «کسانی که همه امکانات کشور دست‌شان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند».

آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های تحت امر او متهم به «تخلفات مالی گسترده» هستند؛ طوری که دیوان محاسبات ایران تنها در یک مورد اعلام کرده که او از سال ۸۷ به بعد، بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان از پول فروش نفت را به صورت «غیرقانونی» هزینه کرده و این رقم باید به خزانه بازگردانده شود.

مخالفان و ممنتقدان حکومت ایران همچنین وی را به دست داشتن در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ متهم می‌کنند؛ اعتراضاتی که در پی انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی احمدی‌نژاد شروع شد. معترضان معتقد بودند که محمود احمدی‌نژاد و دولت او در این انتخابات دست به تقلب گسترده زده‌اند.

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به نقل از مقام‌های قضایی ایران گفته که با وجود «آمادگی» برای برخورد با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، باید «شرایط» آن فراهم شود.

وی بدون اشاره به نام و سمت این مقام‌های قضایی، افزوده که آنها معتقدند که آقای احمدی‌نژاد، «به اندازه کافی مرتکب جرم شده است».

انتقادهای اخیر وی موجب شده بسیاری از اصولگرایان که پیش‌تر از وی حمایت می‌کردند، از او اعلام برائت کنند. از آن جمله، محمدتقی مصباح یزدی، رئیسی موسسه «امام خمینی» و پدر معنوی جبهه پایداری که از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد بود، گفته که امروز وی را تائید نمی‌کند، «چون یک حالت انحرافی در او» می‌بیند.

مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس نیز گفته که احمدی‌نژاد را یک «ضدانقلاب تمام عیار» می‌داند.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس در پاسخ به سوالی درباره حضور احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته که او «می‌تواند نماینده اپوزیسیون {در مجمع} باشد و می‌تواند هم نباشد.»

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، دولت بهار و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG