لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

در یک سال، بیش از ‌۲۶ هزار ایرانی دیگر «به دلیل آلودگی هوا» جان باختند


آلودگی هوا در تهران
آلودگی هوا در تهران

یک مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران از مرگ بیش از «‌۲۶ هزار نفر» در ۳۳ شهر و در سال ۱۴۰۱ «به دلیل آلودگی هوا» خبر داد.

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآنلاین که روز دوشنبه منتشر شد، گفت که این آمار از سوی وزارت بهداشت ارائه شده است.

او افزود که خسارت چنین مرگ و میری «معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است».

همچنین، طبق این گزارش، تهران بیش از ۶ هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است.

پیشتر رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز اعلام کرده در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران ۶ هزار و ۳۹۸ نفر بوده است.

موضوع آلودگی هوا در ایران طی دهه‌های گذشته همواره مطرح بوده اما این وضعیت بهبود نیافته و علاوه بر پایتخت، دیگر شهرهای بزرگ و کوچک ایران را نیز در بر گرفته است.

در حالی که دولت جمهوری اسلامی متهم است با کتمان «مازوت‌سوزی» در نیروگاه‌ها، به بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دامن می‌زند، آقای گل‌علیزاده این اتهام را رد کرده است.

او گفت: «اگر نیروگاهی مازوت بسوزاند کاملاً مشخص است و قابل مخفی کردن نیست، نیروگاه‌هایی که آلودگی آن‌ها می‌تواند در آلوده شدن هوای تهران تاثیر بگذارد یکی نیروگاه بعثت تهران است و دیگری نیروگاه منتظرالقائم کرج، که هیچکدام از آن‌ها مازوت نمی‌سوزانند، در اصفهان که آلودگی هوا امسال بارها سبب تعطیلی مدارس شده است نیروگاه‌های اسلام‌آباد و شهید مسلمی شاهین‌شهر هیچکدام مازوت نمی‌سوزاند، در اراک هم همین‌طور است.»

این مقام سازمان محیط زیست در عوض، خودروهای فرسوده و نوع بنزین عرضه‌شده در شهرهای کوچک را عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ معرفی کرد و گفت: سوخت بنزین در برخی استان‌های ایران «استاندارد یورو چهار پنج ندارد».

گل‌علیزاده از کمبودها در حمل و نقل عمومی تهران نیز انتقاد کرد و گفت: «در تهران حدود دو هزار و پنجاه اتوبوس درحال حرکت داریم، با این حجم از مسافر درون‌شهری طبیعتاً بار جابه‌جایی مسافر را تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای شخصی تحمل می‌کنند.»

در پی افزایش آلودگی هوا در شهرهای ایران، روز یکشنبه اعلام شد که برخی از آموزش‌های حضوری در پایتخت و تعدادی از شهرها تعطیل شده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی نیز روز دوشنبه هشدار داد که مردم فعالیت‌های ورزشی خود را در فضای باز انجام ندهند.

غلامرضا نوروزی همچنین در این شرایط، خواستار لغو مسابقات ورزشی شد «تا سلامت ورزشکاران با خطر مواجه نشود.»

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG