لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

بازداشت ۳۶۰۰ نفر به اتهام «شایعه‌پراکنی» درباره شیوع کرونا در ایران


ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران
ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، می‌گوید ۳۶۰۰ نفر از افرادی که درباره شیوع ویروس کرونا در ایران «شایعه‌سازی» کردند، به دست نیروی انتظامی و بسیج بازداشت شده‌اند.

او به هویت و محل زندگی این افراد اشاره‌ای نکرده است.

آقای شکارچی که سه‌شنبه شب، ۹ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون ایران سخن می‌گفت، تاکید داشت که شیوع کرونا نه تنها آمادگی دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را «خدشه‌دار» نکرده، بلکه آن را «تقویت» نیز کرده است.

به گفته وی، شیوع کرونا «هیچ» خسارت جانی برای سربازان ایرانی نداشته و تنها تعدادی از بازنشستگان این نیرو که در دوران جنگ ایران و عراق آسیب دیده بودند، بر اثر این بیماری جان باختند.

وی در ادامه مرگ تعدادی پزشک، پیراپزشک و پرستار نیروهای مسلح با بیماری‌های «زمینه‌ای» را که تعداد آنها را نیز «چهار نفر» عنوان کرد «عدد مهمی» ندانسته و از مردم خواست به «فضاسازی‌ها و جنگ روانی دشمنان» توجه نکنند.

به گفته این فرمانده نظامی، افرادی که «سردمداران شایعه‌سازی» علیه نیروهای مسلح هستند، «شناسایی و دستگیر می‌شوند» و «بسیاری از آنها نیز تاکنون دستگیر شده‌اند».

آقای شکارچی بدون اشاره به جزئیات آن چه «شایعه‌پراکنی» نامیده، افزود که «عوامل دشمن» در داخل همواره خواسته‌های دشمنان ایران را دنبال می‌کنند.


اظهارات وی درباره بازداشت این ۳۶۰۰ نفر بدون اشاره به نوع و محل فعالیت آنها در حالی منتشر شده که پیش از این وزارت خارجه آمریکا به رادیوفردا گفته بود جمهوری اسلامی افرادی را که در کار اطلاع‌رسانی درباره آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا بوده‌اند، دستگیر کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «مدل رفتاری رژیم جمهوری اسلامی ایران این است؛ وقتی مردم می‌خواهند حقیقت را بگویند، وقتی از دولت‌شان شفافیت می‌خواهند، رژیم دست به هر کاری می‌زند تا منصرف شوند.»

پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، اخبار متعددی از رسانه‌های داخلی مبنی بر بازداشت افرادی که «شایعه‌پراکنی» کرده یا اطلاعات «دروغ» در زمینه این بیماری منتشر می‌کردند، مخابره شده است.

از جمله خبرگزاری برنا روز چهارشنبه به نقل از علی ابراهیمی، جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان‌ غربی از بازداشت «۳۸ عامل انتشار اخبار جعلی» در مورد ویروس کرونا در استان طی سه ماه اخیر خبر داد.

به گفته آقای ابراهیمی، از ابتدای شیوع این بیماری «۳۴۸ مورد خبر جعلی به همراه ۹۳ نفر از عوامل انتشار این اخبار شناسایی» شده‌اند.

این در حالی است که چندین مقام رسمی ایران، از جمله چند نماینده مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر بارها اعلام کرده‌اند که دست‌کم شمار قربانیان کرونا در ایران «بسیار بیشتر» از آمار رسمی است و وزارت بهداشت و دولت در ارائه آمار با شفافیت عمل نمی‌کنند.

منابع: تلویزیون ایران، خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری برنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG