لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

وزارت اطلاعات: بازداشت هشت نفر در ارتباط با «جمع‌آوری» تصاویر از اعتراضات


تصویر منتشر شده در خبرگزاری فارس از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر.
تصویر منتشر شده در خبرگزاری فارس از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران روز چهارشنبه ششم آذر ماه از بازداشت دستکم هشت نفر در ارتباط با «تهیه گزارشات دقیق و به ویژه تصویری» از اعتراضات اخیر در کشور و ارتباط با «سرویس اطلاعاتی آمریکا» خبر داده است.

این مقام وزارت اطلاعات ایران گفته است: «تعدادی از عناصری که در تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از اغتشاشات و انتقال آن‌ها به خارج از کشور برای ارائه به بیگانگان بودند قبل از هرگونه اقدام، شناسایی و دستگیر شدند.»

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران هویت افراد بازداشت را اعلام نکرده است و مشخص نیست افراد بازداشت شده در چه وضعیتی به سر می‌برند.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید، این افراد که در «کشورهای مختلف آموزش‌های جمع‌آوری اطلاعات در پوشش شهروند خبرنگاری را دیده بودند، از مدت ها قبل تحت رصد اطلاعاتی قرار داشته و پس از اوج گیری اغتشاشات، مشخص شد که دستوراتی برای حضور در اغتشاشات و تهیه گزارشات دقیق و به ویژه تصویری دریافت کرده اند.»

مقام‌های حکومت ایران از اعتراضات اخیر به عنوان اغتشاش یاد می کنند.

به دنبال افزایش بهای بنزین در هفته گذشته، بسیاری از شهرهای ایران شاهد تظاهرات بی‌سابقه بود و طبق برآوردهای رادیو فردا و سازمان عفو بین‌الملل، پاسخ حکومت به اعتراض ناراضیان دست‌کم ۱۴۳ کشته و حدود پنج هزار بازداشتی به دنبال داشته است.

وزارت اطلاعات ایران همچنین اضافه کرده است:« ۶ نفر از این افراد که در زمان حضور در صحنه های اغتشاش و اجرای دستورات عناصر سرویس اطلاعاتی دستگیر و همچنین ۲ نفر دیگر نیز که اقدام به جمع آوری اطلاعات و قصد انتقال آن به خارج از کشور را داشتند؛ قبل از خروج از کشور شناسایی و دستگیر شدند.»

تا پیش از قطع اینترنت در ایران، بسیاری از شهروندان تصاویر و ویدئوهای زیادی از اعتراضات اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. همچنین پس از وصل مجدد اینترنت در بخش‌هایی از ایران، شهروندان دوباره انتشار تصاویر از اعتراضات را از سر گرفته‌اند.

بازداشت پنج نفر در همدان

بخشعلی کامرانی صالح ، فرمانده انتظامی استان همدان نیز در همین روز از دستگیری پنج نفر از فعالان و «محرکان اغتشاشات اخیر» در فضای مجازی خبر داد.

فرمانده انتظامی استان همدان گفته است: «پنج نفر از افرادی که در فضای مجازی با انتشار پست‌های خلاف واقع و مجرمانه قصد تحریک مردم و سایر گروه ها را داشتند، دستگیر شدند.»

در حالی خبر بازداشت افراد در ارتباط با اعتراضات اخیر منتشر شده است که نهادهای بین المللی از جمله دیده بان حقوق بشر در نیویورک می‌گویند، حکومت ایران با قطع اینترنت کوشید دسترسی شهروندان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود کند تا «سرکوب خونین‌» معترضان را از چشم «جهان پنهان کنند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ایروز چهارشنبه،‌ از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا آمار قربانیان و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر را رسما منتشر کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین از مقامات ایران خواست تا اجازه دهند «تحقیقی مستقل درباره آزار و اذیت‌های احتمالی» در جریان اعتراضات اخیر انجام شود.

با استفاده از ایرنا٬ ایسنا و رادیو فردا؛خ/ت
XS
SM
MD
LG