لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

ابهام در مورد ادامه پرواز مسافران از چین به ایران


با وجود اظهارات برخی مسئولان مبنی بر «به تعلیق درآمدن» پروازها بین چین و ایران، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه گفت که همچنان «شاهد برقراری پروازهای چین» هستیم.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به ابلاغ توقف پروازهای چین از سوی معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «قرار بود این پروازها تنها برای آوردن دانشجویان و ایرانیان از چین برقرار باشد ولی ما شاهد برقراری پروازهای چین بودیم و ایرلاین‌های ایران به صورت ترانزیت مسافرهای چین را از کشورهای دیگر منتقل می‌کنند.»

او افزود: «علاوه بر این دیداری که مدیر ایرلاین ماهان با سفیر چین داشت و برای ادامه همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرد نشان از این دارد که سازمان هواپیمایی بر زیرمجموعه‌های خود تسلطی ندارد.»

این در حالی است که به خاطر گسترش ویروس کرونا در چین و از آنجا به کشورهای دیگر، بسیاری از کشورهای جهان تمامی پروازها بین خود و چین را از چندین روز پیش متوقف کرده‌اند.

در حالی‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید در چین از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته، شمار تلفات انسانی در چین نیز به بیش از ۴۲۰ تن رسیده است. شمار قربانیان خارج از سرزمین اصلی چین نیز به دو نفر رسیده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن در ادامه گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «ما شاهد این هستیم ترکیه که درآمد اصلی‌اش از گردشگری است و بخش قابل توجهی از گردشگران این کشور را چینی‌ها تشکیل می‌دهند، به خاطر اهمیت جان مردم کلیه پروازهای چین را کنسل کرده و حتماً میلیون‌ها دلار هم صدمه می‌بینند اما در ایران که مراودات توریستی آن با سایر کشورها به حداقل رسیده مدیر یک ایرلاین به خاطر منافع شخصی برای انتقال مسافران چینی اعلام آمادگی می‌کند که این معامله روی سلامت مردم و فرصت‌طلبی است.»

در دو روز اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده بود مبنی بر این‌که نه تنها پروازها بین دو کشور متوقف نشده است، که خطوط هوایی ایرانی تنها شرکت‌هایی هستند که مسافران چینی را از مقصد استانبول به ایران منتقل و سپس به کشورشان باز می‌گردانند.

این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، ۱۱ بهمن ماه گفته بود دولت تصمیم گرفته پروازهای رفت و برگشت به چین را به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در این کشور متوقف می‌کند.

اما تنها دو روز بعد از آن، «ادامه» پروازها بین دو کشور با انتقادهای گسترده در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

روز سه‌شنبه اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، دربارهٔ این پروازها این گونه به ایسنا توضیح داد: «همه پروازهای برنامه‌ای و فروش بلیط ماهان برای چین متوقف شده است اما برای انتقال ایرانیان با هماهنگی دولت تعدادی پرواز طی این روزها در دستور کار قرار گرفته است.»

هواپیمایی برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی به ووهان چین فرستاده شد

یک هفته پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری ویروس جدید کرونا، ایران هواپیمایی را برای بازگرداندن ۷۰ دانشجوی ایرانی که ساکن شهر ووهان چین هستند، به این کشور فرستاد.

این هواپیما همراه با تیم پزشکی روز سه‌شنبه تهران را به مقصد پکن ترک کرد.

هم‌زمان سفارت ایران در پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی مشمولان وظیفه در حال تحصیل در چین که برای بهبود یا پیشگیری از بیماری کرونا به ایران بازگردند، بدون هیچ محدودیتی می‌توانند برای ادامه تحصیل به چین بازگردند.

دانشجویان ایرانی پس از بازگشت به ایران، دو هفته در قرنطینه نگهداری خواهند شد.

در حالی که آمار کشته‌شدگان این ویروس در چین، از ۴۰۰ تن گذشته‌است، ایران می‌گوید تاکنون موردی از ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایران مشاهده نشده است.

XS
SM
MD
LG