لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

وزارت اطلاعات ایران مدعی کشف «پروژه بزرگ سازمان جاسوسی بیگانه» در داخل شد


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه مدعی شد که «پروژه بزرگ یک سازمان جاسوسی بیگانه» در داخل کشور را کشف و «عوامل آن» را بازداشت کرده است.

در اطلاعیه رسمی این وزارتخانه که خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، منتشر کرد، آمده است که این سازمان جاسوسی به‌دنبال «دست‌اندازی به اطلاعات» ایرانیانی بوده که به خارج از کشور سفر می‌کنند.

در این اطلاعیه به نام این کشور خارجی «متخاصم»، تعداد و هویت افرادی که در این رابطه بازداشت شده‌اند هیچ اشاره‌ای نشده است.

به ادعای وزارت اطلاعات ایران، سازمان جاسوسی خارجی از میان ایرانیانی که به خارج سفر می‌کنند «افراد دارای مسئولیت در مناصب مختلف یا [دارای] دسترسی به اطلاعات مهم در نهادهای حساس کشور» را شناسایی می‌کرده و سپس از «رابطین و عوامل اجرایی [خود] در چندین سازمان و دستگاه» داخل ایران اطلاعات مربوط به آنها را کسب می‌کرده است.

آن طور که از اطلاعیه این وزارتخانه برمی‌آید، افراد بازداشت‌شده از جمله همین «رابطین و عوامل اجرایی» بوده‌اند.

سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در طول سال بارها از دستگیری و بازداشت چندین و چند «جاسوس» در داخل کشور خبر می‌دهند، اما کمتر پیش می‌آید که نام و هویت و تعداد دقیق و اتهام دقیق این افراد رسانه‌ای شود.

خبر «پروژه» یک سازمان جاسوسی خارجی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که علی شمخانی از مقام دبیری شورای عالی امنیتی ملی ایران کنار گذاشته شد.

در دی‌ماه سال گذشته که خبر تأییدنشده برکناری علی شمخانی منتشر شد، در فضای مجازی مطرح شد که کناره‌گیری او با «علنی شدن ماجرای علیرضا اکبری» ارتباط دارد که در همان ماه اعدام شده بود.

چهار ماه پس از اجرای حکم اعدام‌ علیرضا اکبری، مقام ارشد پیشین نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، به‌ اتهام «جاسوسی برای بریتانیا»، روزنامهٔ نیویورک‌‌ تایمز نوشت که او در طول یک دهه «اطلاعات ارزشمندی را در مورد برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران در اختیار بریتانیا قرار داده بود».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG