لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

جمهوری اسلامی بازداشت کارمند سوئدی اتحادیه اروپا را تأیید کرد


نمایی از تماس تصویری یوهان فلودروس از زندان اوین که خانواده‌اش در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار دادند
نمایی از تماس تصویری یوهان فلودروس از زندان اوین که خانواده‌اش در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار دادند

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در اظهارات خود در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، بازداشت دیپلمات سوئدی در ایران را تأیید کرد.

او در مورد پرونده‌های یک تبعه سوئدی زندانی در ایران، دو شهروند از چهار شهروند فرانسوی محبوس در کشور و مهدی یراحی، خواننده معترض ایرانی، گفت که پرونده همه آنها «به دادگاه ارسال شده است».

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت سوئد هفته گذشته اعلام کرده که یک شهروند این کشور بیش از یک سال است که در ایران بازداشت شده، گفت: «این تبعه سوئدی جرایمی را در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده که بر اساس آن جرایم رسیدگی‌های مقدماتی صورت گرفته و وی با قرار قانونی به زندان اعزام شده است.»

ستایشی اضافه کرد: «تحقیقات در حال نهایی شدن است و در ایام پیش رو پرونده وی با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه ارسال خواهد شد.»

او نامی از این شهروند سوئدی نبرد، اما سوئد و کمیسیون اروپا روز ۱۳ شهریور تأیید کردند که یک شهروند سوئدی به نام یوهان فلودِروس که کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا است، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است.

وزارت اطلاعات ایران مرداد ماه پارسال از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داده بود، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرده بود.

تأیید محبوس بودن یوهان فلودرس در ایران، تازه‌ترین مورد شناخته‌شده از بازداشت یک تبعۀ خارجی به‌دست حکومت جمهوری اسلامی در میانۀ تنش‌های سیاسی ایران با غرب است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نشست خبری سه‌شنبه خود جزئیاتی از اتهاماتی که فلودروس با آن روبه‌رو است، ارائه نکرد.

یک روز پیشتر، همزمان با آن که خانوادهٔ یوهان فلودروس خبر دادند این شهروند سوئدی در زندان‌ اوین «شرایط بی‌رحمانه‌ای» را تحمل می‌کند، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا نیز در همان روز درخواستی مؤکدانه برای آزادی این کارمند سوئدی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کرد.

روابط بین سوئد و ایران از حدود سه سال پیش که سوئد حمید نوری، معروف به حمید عباسی، دادیار سابق زندان گوهردشت، را به دلیل نقشش در اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ و شکنجه زندانیان سیاسی دستگیر کرد، متشنج بوده است.

پرونده دو فرانسوی

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه خود در رابطه با آخرین وضعیت فرانسوی‌های دستگیر شده در ایران نیز از دو تن از آنان به عنوان «جاسوس» نام برد و گفت که «پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و دو نوبت پرونده توسط وکلای متهمان مورد مطالعه واقع شده که پس از رسیدگی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

سسیل کولر، عضو سندیکای نیروی کارگر فرانسه و همسرش ژاک پاریس که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت سال گذشته همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی پس از پنج ماه و مهرماه پارسال با انتشار «اعترافات اجباری» این زوج فرانسوی، آن‌ها را به «جاسوسی» متهم کرد.

پرونده مهدی یراحی

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در مورد وضعیت پرونده مهدی یراحی، خواننده موسیقی اعتراضی نیز گفت که «پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. اتهام وی تشویش اذهان عمومی و ساخت و انتشار فیلم‌های برخلاف عفت عمومی است و پرونده نام‌برده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه ... ارسال شده است.»

به گفته او، یراحی «در حال حاضر بر اساس قرار تأمین بازداشت موقت در زندان به‌سر می‌برد.»

مهدی یراحی پس از انتشار ترانهٔ اعتراضی تازه‌اش با عنوان «روسریتو» بازداشت شده است. او در بحبوحهٔ اعتراضات «زن زندگی آزادی» هم ترانه‌ اعتراضی دیگری را منتشر کرده بود.

مسعود ستایشی در پاسخ به پرسشی در خصوص بازداشت تعدادی از خوانندگان رپ نیز گفت: «این افراد در یک گروه خوانندگی قرار داشتند و ... سه خواننده به همراه مدیر شرکت، مدیر توسعه بازار و همچنین ادمین‌هایی که کلیپ را پخش کردند و به اتهام تشویق به فساد بازداشت شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند.»

جمهوری اسلامی هرگونه با هرگونه هنر اعتراضی به ویژه پس از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، برخورد امنیتی و قضایی می‌کند.

با استفاده از ایسنا، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG