لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۰

فرمانده هوافضای سپاه انجام آزمایش «مهم» موشکی را تأیید کرد


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران

ده روز پس از آن‌ که وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران اخیراً یک موشک میان‌برد بالیستیک آزمایش کرده‌ است، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انجام چنین آزمایشی را تأیید کرد و آن را «مهم» خواند.

او همچنین از انجام «بیش از ۴۰ یا ۵۰» تست موشکی در سال توسط ایران خبر داد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دهم آذر خبر آزمایش موشکی ایران را فاش کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد و می‌تواند بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

این اظهارات وی واکنش‌های متعدد مقام‌های ایرانی و اروپایی را در پی داشت و حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست فرانسه و بریتانیا نشستی پشت درهای بسته در مورد این موضوع برگزار کرد.

مسئولان وزارت خارجه ایران در ده روز اخیر از تأیید روشن انجام چنین آزمایشی طفره رفته‌اند، اما روز سه‌شنبه امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تأیید خبر آزمایش موشکی اخیر گفت: «ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود.»

آقای حاجی‌زاده درخصوص واکنش مایک پومپئو به این موضوع نیز گفت: «این واکنش‌ها نشان می‌دهد که این موضوع برای آنها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد.»

وی با بیان این که «در سال بیش از ۴۰ یا ۵۰ تست انجام می‌دهیم» تأکید کرد: «این که آمریکایی‌ها نسبت به برخی از این آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهند نشان‌دهنده فشار به آنهاست.»

با وجودی که وزیر خارجه آمریکا ایران را متهم کرده که موشک آزمایش‌شده اخیر «قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» و همتای ایرانی او این موضوع را رد کرده است، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در این گفت‌وگو به نوع این موشک اشاره‌ای نکرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران یک روز پیش از این نیز در مورد توان موشکی جمهوری اسلامی سخن گفته و اظهار کرده بود که برد دو هزار کیلومتر برای موشک‌های ایران «وحی منزل نیست» و جمهوری اسلامی توانمندی ساخت موشک با بردهای بیشتر را دارد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته گفته بود که برد موشک‌های ساخت ایران «طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند» دو هزار کیلومتر انتخاب شده‌ است.

او افزوده بود که «این میزان فعلاً کفایت می‌کند، چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع دو هزار کیلومتری اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد».

در واکنش به این اظهارات، هدر نائرت، در مقام سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود که این مقدار بُرد هم زیادی است و کشورهای هم‌پیمان آمریکا را در تیررس خود قرار می‌دهد.

منابع: خبرگزاری فارس و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG