لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

آغاز موج پنجم کرونا؛ نمکی: دنیا در حیرت است که چگونه توانستیم این بیماری را مهار کنیم


سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ایران، می‌گوید که جامعه ایران در «سربالایی پیک پنجم کرونا» قرار دارد
سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ایران، می‌گوید که جامعه ایران در «سربالایی پیک پنجم کرونا» قرار دارد

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ایران، روز سه‌شنبه پنجم مرداد با اشاره به مسافرت‌های متعدد شهروندان در روزهای تعطیل عید قربان هشدار داد که اگر پروتکل‌های بهداشتی همچنان رعایت نشود، امید چندانی به خارج شدن از وضعیت قرمز در اکثر شهرهای کشور وجود نخواهد داشت.

ایران درگیر موج پنجم ویروس کرونا است که طبق آمار رسمی تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۴ قربانی گرفته است.

در این میان واکسیناسیون شهروندان به کندی پیش می‌رود به طوری که تاکنون کمتر از هشت میلیون و ۵۰۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به حدود ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار دوز رسیده است.

به گفته آقای نمکی، جامعه ایران در حال حاضر در «سربالایی پیک پنجم» قرار دارد و «عدم رعایت پروتکل‌ها و مسافرت‌های متعدد راه را برای کنترل پیک پنجم دشوار می‌سازد».

با جهش موارد ابتلا به کرونا، تهران برای شش روز تعطیل شد اما شیوع این ویروس هنوز کاهش نیافته است چنانکه وزارت بهداشت روز سه‌شنبه از شناسایی نزدیک به ۳۵ هزار بیمار خبر داد.

با این حال وزیر بهداشت در اظهاراتی متناقض در جلسه هیئت عالی سیاستگذاری فرماندهان نیروهای مسلح مدعی شد که این بیماری در کشور مهار شده است.

سعید نمکی گفت: «دنیایی که برای فروپاشی جمهوری اسلامی ایران در این تلنگر سنگین کرونا، آماده بود امروز در حیرت است که چگونه توانستیم با لطف خدا، هم بیماری را مهار کنیم و هم دارو و تجهیزات مناسب تولید کنیم و هم توانستیم برای ساخت واکسن در پنج تا شش پلتفرم، گام‌های موثری برداریم».

این ادعا در حالی است که به گزارش خود وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر، ۲۳۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و حدود صد شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران می‌گوید که در حال کار روی چند واکسن کرونا است. با این حال تاکنون فقط واکسن «کوو ایران برکت» محصول «ستاد اجرایی فرمان امام» به مرحله استفاده عمومی رسیده است، اگرچه تولید آن هنوز گسترده نیست و کارایی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

واکسن «نورا» نیز یکی دیگر از این واکسن‌ها و محصول «دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله» وابسته به سپاه پاسداران است. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که مرحله آزمون انسانی و بالینی این واکسن «با موفقیت» پشت سر گذاشته شده است.

او اظهار داشت: «واکسن نورا نیز یکی از مهم‌ترین پدیده‌ها و دستاوردهای ماست و مرحله آزمون انسانی و بالینی واکسن با موفقیت پشت سر گذاشته شد و اکنون دوستان برای اجرای مرحله دوم این کار آماده شدند تا ان‌شاء‌الله به مرحله تولید برسد».

سپاه پاسداران پیش از این سعی کرده بود که با در دست گرفتن ابتکار عمل، خود را پیشتاز مبارزه با ویروس کرونا معرفی کند. یکی از پرسروصداترین این ابتکارها، رونمایی حسین سلامی از دستگاهی به نام «ویروس‌یاب مستعان» بود که نه تنها کارایی آن هیچ وقت اثبات نشد که کاربران شبکه‌های اجتماعی به تمسخر آن پرداختند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و تسنیم، سایت شفقنا و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG