لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران: بیش از ۳۶۰۰ نفر؛ توصیه به استفاده همگان از ماسک


سخنگوی وزارت بهداشت ایران از افزایش قربانیان کرونا در ایران به ۳۶۰۳ نفر خبر داد.

کیانوش جهانپور که روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین آمار روزانه بیماری کرونا در ایران را اعلام می‌کرد، گفت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۱ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند.

بدین ترتیب مجموع قربانیان این بیماری طبق آمار رسمی به ۳۶۰۳ نفر رسیده است.

او همچنین از شناسایی ۲۴۸۳ بیمار جدید در طول ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. بر اساس این آمار، تعداد کل مبتلایان کرونا در ایران به ۵۸۲۲۶ نفر رسیده است که از این تعداد ۲۲۰۱۱ نفر بهبود یافته‌اند.

افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا در ایران در حالی اعلام می‌شود که حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران روز ۱۶ فروردین گفت از یک هفته دیگر یعنی ۲۳ فروردین، فعالیت برخی کسب و کارهای اقتصادی شروع می‌شود و بخش اعظم کارمندان دولتی باید کار خود را شروع کنند.

در همین حال، بر اساس شواهد موجود، آماری که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی به‌ طور روزانه اعلام می‌کند با آمار واقعی شمار مبتلایان و درگذشتگان تفاوت چشمگیر دارد.

وزارت بهداشت ایران پیش از این توضیح داده است که آمار آنان به استناد معیارهای رسمی و پاسخ تست نهایی از افراد است و افرادی را که علائم بالینی داشته‌اند یا دارند در آمار خود لحاظ نمی‌کنند.

بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده است، تا روز ۱۶فروردین، بیش از ۸۷ هزار نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که ۶۲۸۲ نفر در ۳۱ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

آمار رادیوفردا درباره افراد بستری شده یا تحت نظر در استان‌های ایران مستند به سخنان مقام‌های بهداشتی محلی و گزارش‌هایی است که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است.

در این آمار افرادی که مبتلا به علائم بالینی بوده‌اند مد نظر قرار گرفته‌اند. آماری که توسط رادیوفردا جمع‌آوری شده نیز آماری حداقلی است و شمار تعداد قربانیان می‌تواند بیش از این میزان باشد.

مقام‌های رسمی ایران همچنین کماکان حاضر نیستند آمار جان‌باختگان در استان‌های تهران و قم را منتشر کنند که احتمال می‌رود دلیل آن میزان بالای مرگ‌ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این دو استان باشد.

وزارت بهداشت ایران همچنین آمار افرادی را که در استان‌های مختلف جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

توصیه وزارت بهداشت به استفاده افراد عادی از ماسک

سخنگوی وزارت بهداشت امروز همچنین در نشست خبری ویدئویی با تاکید بر ضرورت در خانه ماندن مردم برای مهار شیوع کرونا،‌ گفت: «قبلا می‌گفتیم استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود ولی اکنون توصیه می‌شود افراد عادی که مجبور هستند تردد ضروری داشته باشند، از ماسک استفاده کنند».

آقای جهان‌پور تاکید کرده که مردم عادی نیازی به استفاده از ماسک ان-۹۵ ندارند و می‌توانند از ماسک‌های معمولی یا ماسک‌های پارچه‌‌ای که در خانه آماده می‌کنند، استفاده کنند.

افزایش سه برابری تعداد مسافران مترو در تهران

در همین حال، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد که تعداد مسافران مترو در روز شنبه به ۲۹۰ هزار نفر رسیده و این آمار نسبت به ایام نوروز سه برابر افزایش یافته است.

شمار مسافران مترو در حالی افزایش یافته که تعدادی از مقامات دولتی درباره شیوع دوباره ویروس کرونا در تهران هشدار داده‌اند.

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس خواستار تعطیلی مترو شده و تعدادی از نمایندگان نیز طرح سه‌فوریتی تعطیلی کامل کشور به مدت یک ماه را تهیه کرده‌اند.

اما پس از چند روز گمانه‌زنی و اختلاف‌نظرهای مدیریتی، حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران از شروع فعالیت «کسب و کارهای کم‌ریسک» از ۲۳ فروردین خبر داد.

XS
SM
MD
LG