لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

«قطع تماس تلفنی و ملاقات» سپیده قلیان


Iran: Iranian labor activist Sepideh Gholian
Iran: Iranian labor activist Sepideh Gholian

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سپیده قُلیان، فعال مدنی، اعلام کرد که او از مدتی پیش ملاقات و تماس تلفنی نداشته است.

براساس این گزارش، با گذشت سه هفته از بازداشت دوباره این فعال مدنی، همچنان وضعیت او «نامعلوم» است و «جواب‌های مشکوک و ناواضح مقامات قضایی نگرانی شدید» در مورد سرنوشت او ایجاد کرده است.

این کانال تلگرامی همچنین خبر داد که لحن صدای سپیده قُلیان در تماس‌های تلفنی قبلی «حاکی از اوضاع بسیار وخیم او بوده است به نحوی که اعضای خانواده از شنیدن صدای سپیده دچار اضطراب و وحشت شده‌اند».

سپیده قُلیان و اسماعیل بخشی مدتی پس از سخنانشان درباره شکنجه شدن‌شان روز یکشنبه ۳۰ دی،‌ برای دومین بار بازداشت شدند. این بازداشت پس از پخش اعترافات اجباری آنان در برنامه «طراحی سوخته» از تلویزیون ایران، انجام شد.

در این زمینه کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه خبر داده بود که حال اسماعیل بخشی، نماینده کارگران این شرکت، «بسیار وخیم گزارش شده» است، اما مقام‌های قضایی و امنیتی با وجود صادر شدن قرار کفالت، از آزادی او خودداری می‌کنند.

این گروه از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده‌اند که قصد دارند تجمعی را در حمایت از اسماعیل بخشی و سپیده قُلیان برگزار کنند.

بیش از ۸۰۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی شماری از تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی در ایران و سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی این دو نفر شده‌اند.

محمد خنیفر، یکی از فعالان کارگری در شرکت نیشکر هفت‌تپه، نیز یکشنبه هفتم بهمن، بازداشت شده بود.

در همین حال فیلمی با عنوان اعترافات اجباری این فعال کارگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او در این فیلم «شکنجه» شدن خود را تکذیب و از نحوه برخورد نهادهای امنیتی و مقامات قضایی در دوره بازداشت تشکر می کند.

مقامات قوه قضائیه ایران به انتشار این فیلم واکنشی نشان نداده‌اند.

پخش «اعترافات» اسماعیل بخشی و سپیده قُلیان نیز اعتراض‌های گسترده‌ای را در به دنبال داشت.

پخش «اعترافات» بازداشت‌شدگان امنیتی و سیاسی در ایران سابقه دارد و شماری از آنها پس از آزادی اعلام کرده‌اند که مجبور به «اعترافات اجباری» شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره انجام شکنجه در زندان‌ها را تکذیب کرده‌اند اما سازمان‌های حقوق بشری سخنان آنها را مردود دانسته‌اند.

با استفاده از کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه ، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م / م.ا
XS
SM
MD
LG