لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

تاکید ایران و روسیه بر اجرای پروژه احداث نیروگاه‌های اتمی و حرارتی


رضا اردکانیان (راست) در کنار همتای روس خود
رضا اردکانیان (راست) در کنار همتای روس خود

وزیر نیروی ایران می‌گوید جمهوری اسلامی و روسیه بر اجرای پروژه احداث واحد دوم و سوم نیروگاه بوشهر تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، روز سه‌شنبه، ۲۸ خردادماه، اعلام کرد ۱۲ سند همکاری در جریان سفر یک هیئت روسی به تهران میان دو کشور امضا شد.

این اسناد فعلا توافق‌نامه هستند و برخلاف قرارداد الزام حقوقی ندارند.

روسیه در بخش توسعه میادین نفتی و گازی ایران نیز تفاهم‌نامه‌های زیادی امضا کرده است، اما فعلا این اسناد مسکوت مانده و تبدیل به قرارداد نشده است.

وی همچنین گفت بحث همکاری وزارت نیروی ایران با وزارت انرژی روسیه در ارتباط با پروژه احداث چهار واحد نیروگاه حرارتی در استان هرمزگان به‌ ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات مطرح است: «انتظار ما این است ظرف سه ماه آینده عملیاتی شدن این پروژه مهم را شاهد باشیم.»

قراردادهای احداث واحدهای جدید نیروگاه هسته‌ای آبان‌ماه ۹۳ امضا شد و حتی کلنگ احداث این پروژه‌ها در شهریور ۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به زمین زده شد، اما تاکنون روسیه این پروژه‌ها را آغاز نکرده است.

روسیه واحد اول نیروگاه بوشهر را نیز با ۱۲ سال تاخیر تمام کرد.

قرار است واحد دوم نیروگاه بوشهر در سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی شود و واحد دوم نیز چند سال پس از آن عملیاتی شود. سه واحد نیروگاه بوشهر روی‌هم‌رفته سه هزار مگاوات ظرفیت تولید برق خواهند داشت.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد، اما، آبان‌ماه پارسال اعلام کرد پروژه‌های هسته‌ای اراک، بوشهر و فردو «به طور موقت از تحریم‌ها معاف شده‌اند».

قرار است چینی‌ها مطابق برجام رآکتور آب سنگین اراک را تغییر کاربری دهند و تاسیسات هسته‌ای فردو نیز باید با همکاری‌های بین‌المللی به یک مرکز جهت فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی تبدیل شود.

اردکانیان گفت توافقات روز سه‌شنبه با شرکت‌های روسی پیرامون خطوط آهن، پرورش آبزی‌ها، همکاری‌های دارویی و بهداشتی، خصوصا تهیه برخی اقلام داروهای بیماری‌های نادر، راه‌اندازی کشتی‌رانی تفریحی در دریای خزر، پروژه‌های آبی و همکاری‌های گمرکی بوده است.

اردکانیان همچنین گفت در حوزه نفت و گاز نیز روز گذشته توافقات خوبی میان وزارت نفت و وزارت انرژی روسیه صورت گرفت.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نیز عضوی از هیئت روسی است که روز دوشنبه عازم ایران شدند.

بیژن نامدار زنگنه نیز روز گذشته گفت توافقاتی با شرکت‌های روسی در زمینه پروژه‌های نفت و گاز شده، اما از ذکر جزئیات این توافقات خودداری کرد.

با این حال آقای نواک روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور در حال انجام مذاکراتی با هند برای احداث خط لوله گازی ایران-‌پاکستان-‌هند برای امضای توافق‌نامه است.

مذاکرات پیرامون خط لوله مذکور، موسوم به «خط لوله صلح» از دو دهه گذشته در جریان است، اما هند از این پروژه کنار کشید و نهایتا ایران قرارداد صادرات روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب گاز به پاکستان را امضا کرد.

برخلاف این قرارداد، پاکستان که از سال ۹۵ بایستی خرید گاز ایران را آغاز می‌کرد، حتی آغاز به احداث خط‌ لوله در خاک خود برای دریافت گاز ایران نکرده است.

قبلا روسیه اظهار تمایل کرده بود که در ساخت این خط لوله گازی وارد شود.

منابع: خبرگزاری‌های تسنیم، تاس، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG