لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۵

معافیت تأسیسات هسته‌ای بوشهر، اراک و فردو از تحریم‌های آمریکا


همزمان با بازگشت دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد،پروژه‌های هسته‌ای اراک، بوشهر و فردو به طور موقت از تحریم‌های معاف شده‌اند.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است:از امروز کلیه فعالیتهای اتمی ایران تحریم می‌شوند و تنها معافیت‌های محدود برای بعضی مراکز اتمی صادر می‌شود.

این بیانیه اضافه کرده است: ما معافیتی برای پروژه هسته‌ای غیرنظامی تازه صادر نکرده‌ایم. ما تنها اجازه می دهیم برای یک دوره موقت برخی از پروژه های جاری ادامه یابند تا مانع دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح (اتمی) بشویم و برنامه هسته ای (ایران) را در وضعیت کنونی قفل کنیم تا زمانی که بتوانیم به توافقی قوی که نگرانیهای ما را رفع می کند، دست یابیم.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: ما به طور خاص اجازه می‌دهیم که پروژه های غیر منع گسترش(تسلیحات اتمی) در اراک، بوشهر و فردو تحت نظارت شدید ادامه یابند تا از شفافیت و حفظ محدودیت‌های بر ایران اطمینان حاصل شود.

این معافیت در حالی است که روس‌ها در نیروگاه اتمی بوشهر مشغول به‌کار هستند. همچنین قرار است چینی‌ها مطابق برجام رآکتور آب سنگین اراک را تغییر کاربری دهند. پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در مورد همکاری آمریکا درباره تغییر کاربری نیروگاه اراک مطرح شده بود که با آمدن دولت ترامپ و خروج او از برجام مسکوت ماند.

از سوی دیگر مطابق برجام تاسیسات هسته‌ای فردو نیز باید با همکاری‌های بین‌المللی به یک مرکز جهت فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی تبدیل شود.

آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

بدنبال اعلام خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران،‌ موسوم به برجام، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که بارها این توافقنامه را «بدترین» توافق به دست آمده در تاریخ آمریکا معرفی کرده بود، از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که در سال ۲۰۱۵ تعلیق شده بود، خبر داد.

مقام های دولت آمریکا دوشنبه بازگشت تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران در چارچوب توافق اتمی برجام را اعلام کردند

استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفته است، در چارچوب بازگشت تحریم ها، بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی، از جمله ۳۰۰ مورد جدید در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و گزارش رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG