لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱
حضور محمدعلی نجفی در دفتر سرپرست دادسرای امور جنایی تهران یک روز پس از «اعتراف» به قتل همسرش/ آقای نجفی از بعدازظهر روز سه‌شنبه در بازداشت به سر می‌برد.
حضور محمدعلی نجفی در دفتر سرپرست دادسرای امور جنایی تهران یک روز پس از «اعتراف» به قتل همسرش/ آقای نجفی از بعدازظهر روز سه‌شنبه در بازداشت به سر می‌برد.

اتهام «قتل عمد» به محمدعلی نجفی تفهیم شد

روز سه‌شنبه بعدازظهر، هفتم خردادماه، ابتدا خبر به قتل رسیدن میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، وزیر و شهردار سابق، منتشر شد و ساعاتی بعد او در برابر دوربین صداوسیما به قتل میترا استاد با اسلحه اعتراف کرد.

۰۰:۴۱ ۹.۳.۱۳۹۸

دستیار ویژه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید میترا استادی، همسر دوم محمدعلی نجفی که روز سه‌شنبه به قتل رسید، «هیچ‌گونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشته است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این مقام وزارت اطلاعات که نامش فاش نشده است تهدید کرده که «پخش این‌گونه ادعاهای کذب» موجب تشویش افکار عمومی و قابل پیگیری قضایی است.

از روز سه‌شنبه که خبر قتل همسر دوم نجفی رسانه‌ای شد، برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که میترا استادی با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ارتباط داشته است.

خود آقای نجفی نیز روز چهارشنبه در دادسرای امور جنایی تهران گفت: «یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است».

دختر آقای نجفی نیز گفته که همسر دوم پدرش «با ارگان‌های خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می‌داد».

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، روز سه‌شنبه به اتهام قتل میترا استاد بازداشت و روانه زندان شد.

۰۰:۰۱ ۹.۳.۱۳۹۸

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری، می‌گوید که وکالت محمدعلی نجفی در پرونده قتل همسر دومش را بر عهده گرفته است.

وی به خبرگزاری ایرنا گفته که روز چهارشنبه با مراجعه به دادسرای امور جنایی و اخذ امضای محمدعلی نجفی، وکالت او را در پرونده قتل همسر دومش بر عهده گرفته است.

این وکیل دادگستری افزوده که «اتهام قتل عمد» به نجفی تفهیم شده است و افزود: «جلسات آتی بازجویی از نجفی با حضور وکیل برگزار می‌شود».

علیزاده طباطبایی وکالت پرونده‌های خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی را به عهده داشته است.

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، روز سه‌شنبه به اتهام قتل میترا استاد، هسمر دومش، بازداشت و روانه زندان شد.

۲۱:۴۵ ۸.۳.۱۳۹۸

نحوه پوشش رسانه‌ای خبر قتل همسر شهردار پیشین تهران از سوی برخی رسانه‌های داخل ایران، با واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی و کارشناسان حوزه جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات روبرو شده است.

نحوه پوشش این حادثه از سوی صداوسیمای جمهوری اسلامی از جمله مواردی بود که مورد انتقاد شماری از کارشناسان و کاربران شبکه‌های مجازی واقع شد. حسین قاضیان، جامعه‌شناس در آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره علت بازتاب گسترده خبر این حادثه در رسانه‌ها می‌گوید:

نحوه پوشش رسانه‌ای خبر قتل نجفی در گفت‌وگو با حسین قاضیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00
لینک مستقیم

۱۸:۱۰ ۸.۳.۱۳۹۸

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، در توئیتی روند رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد را با استانداردهای موجود قضایی «ناسازگار» توصیف می‌کند.

او می‌نویسد: تجربه و قانون در چند پرونده جنایی‌ام می‌گوید که تحقیقات پرونده قتل (بعضاً) و منافی عفت، محرمانه بوده، حتی اجازه تحقیق به قاضی دادسرا داده نمی‌شود و مستقیماً به دادگاه کیفری می‌رود. گزارش مستقیم خبرنگار با دست گرفتن اسلحه و شمارش تیر و اخذ نظر چندساعته پزشکی قانونی و… با استاندارد موجود سازگار نیست.

​مصطفی ترک همدانی​ ازجمله وکالت شماری از متهمان زیست محیطی را بر عهده داشته است.

۱۷:۵۳ ۸.۳.۱۳۹۸

محمدعلی نجفی در توضیحات خود در دادسرا دربارهٔ قتل میترا استاد گفت که او «هیچ جا اجازه نمی‌داد بدون او حاضر شوم و یک شک بیمارگونه داشت. مراحل طلاق همسر اولم طول کشید و این باعث شک مجددش شد.»

او اضافه کرد که کمی پیش از وقوع این قتل، میترا استاد «رفت حمام و موبایل من را هم برد که به کسی زنگ نزم. اشتباهم این بود که شب قبل اسلحه را مسلح کرده بودم.»

۱۶:۰۰ ۸.۳.۱۳۹۸

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، ضمن اشاره به این که محمدعلی نجفی مجوز حمل سلاح نداشته است گفت: «این فرد به سبب مسئولیتی که داشته تا سال ۹۴ دارای مجوز حمل سلاح بوده، اما محافظ نداشت، اما پس از آن تاریخ این طور نبوده و مجوزی نداشته است.»

آقای رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین تلاش کرده به انتقادات و پرسش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهد.

در پی انتشار ویدئوهایی از حضور محمدعلی نجفی در اداره پلیس که او را در حال نوشیدن چای نشان می‌داد بسیاری از کاربران این ایراد را مطرح کردند که چرا متهم به قتل آزادانه و با کت و شلوار نشسته و چای می‌نوشد.

رئیس پلیس تهران در پاسخ به این ایراد گفت: «برخی گفتند چرا چایی جلوی این فرد بود؟ ما چایی را برای افسر پرونده و بعد از افطار آوردیم که به ایشان هم داده شد و این رفتار انسانی است.»

او ادامه داد: «گفتند چرا کت و شلوار تن آن فرد بود؟ این فیلم‌ها وقتی گرفته شد که متهم تاره خودش را به آگاهی معرفی کرده و در حال توضیح بود.»

۱۴:۲۶ ۸.۳.۱۳۹۸

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه از جلسه دادسرا برای پرونده آقای نجفی گزارش داد که او اعتراف کرده است که در یک سال اخیر «یک بار قصد خودکشی داشتم».

آقای نجفی گفت: «در یک سال اخیر خودم یک بار و همسر دومم سه بار قصد خودکشی داشتیم.»

او درباره سلاحی که در اختیار داشت توضیح داد: «از سال ۶۰ مجوز استفاده از سلاح را داشتم، اما از سال ۹۴ این مجوز تمدید نشده بود و نمی‌دانم که تا دیروز اجازه استفاده از سلاح را داشتم یا نه.»

۱۳:۴۵ ۸.۳.۱۳۹۸

سرور تابشیان، همسر اول محمدعلی نجفی، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت که آنها طلاق نگرفته‌ بودند و «هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد».

محمدعلی نجفی و همسر اولش
محمدعلی نجفی و همسر اولش

او به خبرگزاری رکنا گفت: من و همسرم ۴۲ سال با هم زندگی کرده‌ایم. همیشه به من احترام می‌گذاشت.

«شوهرم ناگهان عوض شد. باور ندارم این اتفاق افتاده باشد. آرام‌تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم. او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد دیگر مرد سابق نبود، دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند. تحت فشار بود. حتی یک بار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم، اما دلش به این کار نبود. میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای این‌که ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه‌مان را قطع کرده بود.»

همسر اول آقای نجفی همچنین گفت: «میترا یک سال فقط شوهرم را تهدید می‌کرد. هنوز دلیلش را نمی‌دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم. او حقش این نبود. مردی بزرگ و با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.»

۱۳:۳۹ ۸.۳.۱۳۹۸

عکسی که وب‌سایت خبری جماران از حضور محمدعلی نجفی پس از ارتکاب به قتل در «حرم حضرت معصومه» در شهر قم منتشر کرد:

محمدعلی نجفی با پیراهن سیاه
محمدعلی نجفی با پیراهن سیاه

۱۳:۲۹ ۸.۳.۱۳۹۸

دختر محمدعلی نجفی مدعی شد که میترا استاد، همسر دوم پدرش، «با ارگان‌های خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می‌داد.»

به گزارش خبرگزاری رکنا، وی که دیروز از طریق پدرش در جریان قتل قرار گرفته بود، گفت: «راننده پدرم نزد من آمد و یک نامه سه برگی پشت‌ورو از پدرم به من داد که در آن نوشته بود میترا را کشته و دلایلش را هم نوشته بود.»

وی به دلایل مطرح‌شده در این نامه اشاره نکرده است.

امروز برخی رسانه‌ها، به نقل از پسر میترا استاد، علت اختلافات مقتول با نجفی را مسائل مالی عنوان کرده بودند و نوشته بودند که نجفی همه اموال را رسما به نام دخترش ثبت کرده و همین مسئله باعث درگیری شده است.

اما دختر آقای نجفی با تکذیب این مسئله گفته است: «آخرین بار یک ماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد. آن هم به خاطر این که می‌خواست ماشین لکسوس را که به نام من بود، بفروشد. رفتم امضا دادم و برگشتم. ما هیچ چیزی به نام نداریم. مادرم هر چه دارد به نام خودش است و من هم جز همان لکسوس که فروخته شد چیزی به نام ندارم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG