لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

سیل در ایران: ۲۲ استان همچنان درگیر برف و باران و کولاک


بارش شدید باران که از عصر یک‌شنبه در استان لرستان آغاز شده روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و احتمال می‌رود شدیدتر شود.
بارش شدید باران که از عصر یک‌شنبه در استان لرستان آغاز شده روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و احتمال می‌رود شدیدتر شود.

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ایران، روز سه‌شنبه، ششم فروردین‌ماه با اعلام این که بیش از ۲۲ استان در ایران همچنان درگیر برف، باران و کولاک است، از مردم خواست از سفر غیرضروری پرهیز کنند.

همزمان گزارش‌‌هایی از آغاز دوباره بارندگی‌ شدید در برخی استان‌های کشور منتشر شده است.

روز سه‌شنبه، نشست ستاد مدیریت بحران کشور با ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برگزار شد و استانداران استان‌های درگیر سیل از طریق ویدئوکنفرانس گزارش خود را درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده ارائه کردند.

در روزهای اخیر غیبت حسن روحانی که برای سفر نوروزی به جزیره قشم رفته بود، موضوع انتقادهایی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بود.

رئیس‌ جمهوری ایران همچنین تلاش کرد تا به برخی انتقادات در زمینه عدم حضور مسئولان و مقامات در محل وقوع سیل و عدم رسیدگی به‌موقع به این بحران پاسخ دهد.

حسن روحانی گفت: «مردم عزیز ما توجه داشته باشند که همه نیروها... از ابتدای امر پای کار بودند. واقعا شبانه‌روز تلاش می‌کردند و ما ساعت ۱۱ تماس می‌گرفتیم سر کار بودند، دیرتر تماس می‌گرفتیم یا زودتر تماس می‌گرفتیم یا نیمه شب تماس می‌گرفتیم سر کار بودند. این واقعا ارزشمند است؛ یک عده نیایند در فضای مجازی کاری انجام دهند که اتهام و سخن ناروا و مأیوس کردن مردم است.»

رئیس جمهوری ایران در این نشست همچنین وعده داد: «خسارت‌های مادی مردم در این سیل جبران خواهد شد.»

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، قرار شد در جلسه دیگری که فردا، چهارشنبه، برگزار می‌شود، درباره میزان خسارت‌ها و نحوه تامین آن بحث شود.

حسن روحانی «جان مردم» را در «درجه اول اهمیت و اولویت» توصیف کرد و مسئله دوم را «مسئله پایداری سدها و حفاظت از سدها» برشمرد.

با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، تاکید کرد که از بابت پایداری سدها نگرانی وجود ندارد.

بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، ۲۱ نفر بر اثر جاری شدن سیل، جان باخته‌اند. تمام قربانیان حادثه شناسایی شده‌اند.

پیش از این گزارش‌ها از کشته شدن ۹ نفر​ در جریان وقوع سیل و رانش زمین در چهار استان شمال و شمال شرقی ایران حکایت داشت.

به گفته حسن روحانی، «اگر در سدها مسئله‌ای پیش بیاید چیزی نیست که بتوان جبران کرد.»

رئیس جمهوری ایران گفت: «سپاه و ارتش برای تخلیه آب سیل و کار مهندسی، توانمندی و امکانات خوبی دارند و قدم اول برای ما تخلیه آب است.»

رضا اردکانیان، وزیر نیرو که در این نشست حاضر بود در بیان دلیل به راه افتادن سیلاب در ورودی شهر شیراز که خسارات جانی و مالی قابل توجهی به دنبال داشت گفت: «واقعیت این است که رودخانه تبدیل به خیابان شده‌ بود.»

وزیر نیرو، حفظ حریم رودخانه‌ها را مطابق قانون، وظیفه وزارت کشور دانست.

در همین حال، احمد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این که سه‌شنبه شب، احتمال بارش‌های رگباری در تهران و خراسان‌های شمالی و رضوی وجود دارد، نسبت به خطرات ناشی از سیل در استان‌های جنوبی کشور هشدار داد.

بارندگی‌های شدید که موج نخست آن در طول چند روز اخیر خسارات جانی و مالی به مردم وارد کرده است، روز سه‌شنبه نیز در برخی از مناطق ادامه یافت و این در حالی است که در پی هشدارهای کارشناسان هواشناسی مبنی بر ازسرگیری بارش، وضعیت فوق العاده در برخی از استان ها اعلام شده است.

سازمان هواشناسی ایران روز سه‌شنبه نسبت به خطر جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در شماری از استان‌های ایران هشدار داده است.

خوزستان، بوشهر، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، قم، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، فارس، اصفهان، بوشهر، غرب یزد، جزایر خلیج‌ فارس، قزوین و البرز از جمله استان‌هایی هستند که نسبت به وقوع سیلاب یا طغیان رودخانه‌ها در آنها هشدار داده شده است.

پیشتر مراجع مسئول در شهر تهران، از قرارگرفتن پایتخت در وضعیت هشدار خبر داده بودند.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به احتمال وقوع بارش‌های شدید در شهر تهران در عصر و شب روز سه‌شنبه، ضمن اعلام آمادگی برای مقابله با سیل احتمالی از مردم خواست نکات ایمنی را رعایت کنند و از تردد غیرضروری در سطح شهر تهران خودداری کنند.

مسئولان و مقامات با اشاره به این که مراکز و اردوگاه‌هایی در مناطق سیل زده و در معرض سیلاب برای اسکان افراد تدارک دیده شده به طور موکد از مردم و مسافران می خواهند که از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب خودداری کرده و از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

با توجه به احتمال بروز برخی مشکلات پس از وقوع سیل، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: با توجه به شرایط موجود در مناطق سیل‌زده و با هدف تأمین هرچه بیشتر نظم و امنیت عمومی، چتر امنیتی پلیس تا عادی شدن اوضاع «گسترده است».

برای کاهش تردد مردم در سطح جاده‌ها و استان‌های درگیر با سیلاب و آب‌گرفتگی، سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که مسافران می‌توانند بلیت‌های خود را بدون پرداخت جریمه لغو کنند.

همچنین جامعه هتلداران ایران اعلام کرد که لغو رزرو مراکز اقامتی، بدون پرداخت جریمه نیز میسر و ممکن خواهد بود.

منابع: ایرنا، ایسنا، خبرگزاری صداوسیما، مهر و رادیوفردا/آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG