لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

سیل در ایران: سد کرخه پر شد؛ ورود آب به بخشی از شهر اهواز


مدیرکل مدیریت بحران خوزستان می‌گوید که تاکنون ۲۱۰ روستا تخلیه شده‌اند و ۴۳ هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان اضطراری شده‌اند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان می‌گوید که تاکنون ۲۱۰ روستا تخلیه شده‌اند و ۴۳ هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان اضطراری شده‌اند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، از پر شدن سد کرخه خبر داد و همچنین گفت که حجم آب رودخانه کارون در اهواز نیز افزایش یافته و به رقم «قابل ملاحظه» ۳۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

روز دوشنبه همچنین شهر «شیبان» در شمال اهواز تخلیه شد و هشدارهایی درباره سیل در برخی از دیگر شهرها از جمله دارخوین داده شده است.

استاندار خوزستان روز دوشنبه ۱۹ اسفند گفت که ورودی و خروجی سدهای دز و کارون «تا حدودی» کاهش پیدا کرده اما ورودی و خروجی کرخه همچنان بالا است.

‌وی اضافه کرد: «سد کرخه پر شده و باید برنامه‌ریزی کنیم بلکه بتوانیم تصمیم دیگری بگیریم».

استاندار خوزستان گفت برای احتیاط تصمیم گرفته شده که برخی از شهرها از جمله سوسنگرد، بستان، رفیع، کوت سیدنعیم، ابوحمیضه و حمیدیه تخلیه شوند.

وی اضافه کرد: «لازم است زنان، خردسالان و سالمندان، این شهرها را ترک کنند و جوانان هم می‌توانند در محل مستقر باشند که در صیانت از شهر در برابر سیلاب به ما کمک کنند».

​ دستور «تخلیه فوری» شهرهای سوسنگرد، بستان، حمیدیه، کوت سیدنعیم، رفیع و ابوحمیظه در استان خوزستان روز شنبه صادر شده بود.

در همین حال قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: «احتمالا کل شهر سوسنگرد به زیر آب برود و مردم باید برای تخلیه خانه‌های خود به هشدار‌های ستاد مدیریت بحران توجه داشته باشند».

استاندار خوزستان همچنین خبر داد که شهر «شیبان» در شمال اهواز نیز به دلیل شکسته شدن سیل‌بند تخلیه شده «اما سیل‌بند در حال ترمیم است».

وی همچنین گفت دلیل ورود آب به بخشی از شهر اهواز در سمت جاده اندیمشک، سرازیر شدن بخشی از آب کرخه بوده که به کانال «سلمان» وارد شده بود.

آقای شریعتی گفت: «بخشی از این آب منحرف شده، بخشی نیز به سمت دشت‌ها هدایت خواهد شد تا وارد شهر اهواز نشود اما بخشی از آن وارد شهر خواهد شد».

در چند روز گذشته هشدارهایی درباره احتمال سیل در خوزستان و سر ریز شدن آب سدهای دز و کرخه منتشر شده و تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس مجلس و فرمانده سپاه پاسداران از این سدها بازدید کرده‌اند.

وزیر کشور ایران روز ۱۶ فروردین با اعلام اینکه ۴۰۰ هزار نفر در استان خوزستان در معرض سیل قرار دارند، خبر داده بود که به استانداران پنج استان دستور داده تا برای کمک به مردم این استان در صورت وقوع سیل در شامگاه جمعه آماده باشند.

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران خوزستان روز دوشنبه گفت که تاکنون ۲۱۰ روستا تخلیه شده‌اند و ۴۳ هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان اضطراری شده‌اند.

روز دوشنبه همچنین شهردار دارخوین گفت که این شهر «با تهدید جدی سیل» مواجه است.

مکی شمخانی افزود: «برای جلوگیری از نفوذ سیلاب به این شهر تاکنون سه کیلومتر سیل بند در دارخوین توسط شهرداری احداث شده است... اما با افزایش شدت جریان آب رودخانه کارون این شهر همچنان در تهدید جدی سیلاب قرار دارد».

پیشتر، فرهاد حمزه‌لویی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از تخلیه بیمارستان سلامت اهواز به علت احتمال خطر آبگرفتگی خبر داده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های تسنیم، ایرنا، صدا و سیما،شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG