لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

سیل در ایران: ورودی آب به سد کرخه «به حد نهایی» رسیده است

پس از بیش از دو هفته سیل در ایران، هر روز بر تعداد استان‌های درگیر سیل افزوده می‌شود. این فاجعه طبیعی تاکنون جان نزدیک به ۶۰ نفر در کشور را گرفته و هر روز در یک شهر یا منطقه حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود. در این میان یک امر خبرساز دیگر تنش میان دولت و سپاه در عرصه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بوده است.

۱۹:۴۰ ۱۴.۱.۱۳۹۸

استاندار ایلام روز چهارشنبه خواستار «تمهیدات و کمک‌های فوری» در این استان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم سلیمانی دشتکی در ویدئوکنفرانس شورای عالی مدیریت بحران کشور ،‌ خواستار تنخواه و کمک فوری شد.

او ضمن اشاره به خسارت‌های وارد شده در حوزه‌های زیرساختی استان ایلام در مناطق سیل‌زده و خسارت‌های مالی به مردم گفت: «بیشترین خسارت‌ها علاوه بر منازل مسکونی مربوط به زیرساخت‌های جاده‌ای و پل‌های مهم استان است که نیازمند کمک و مساعدت فوری دولت در این باره هستیم».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور،‌ در این ویدئوکنفرانس با تأیید خسارت‌های وارد شده به ایلام،‌ این استان را دومین استان خسارت دیده ایران در زیرساخت جاده‌ای نامید و بر اجرای تمهیدات لازم در این حوزه تاکید کرد.

۱۹:۱۲ ۱۴.۱.۱۳۹۸

فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که ورودی آب به سد کرخه «به حد نهایی» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی جعفری که روز چهارشنبه از سد کرخه بازدید کرد، گفت: «اگر نیاز باشد، برای جلوگیری از خسارت به سد و خطرات احتمالی، شاید دبی آب خروجی سد کرخه کمی بیشتر شود».

او اشاره کرد:‌ «با توجه به سیل و بارش باران شدید در بالادست استان خوزستان، اگر سد کرخه نبود، تمام مناطق غربی در جلگه خوزستان به زیر آب می‌رفت».

پیش از این، به گزارش خبرگزاری ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود که وضعیت در سد کرخه به یک «نقطه بحرانی» رسیده است.

محسن رضایی گفته بود که «از نظر فنی و استانداردها، آقایانی که مسئول اینجا هستند، می گویند اگر بیشتر از این آب را رها سازی نکنیم، هفته آینده که بارندگی‌های جدیدی داشته باشیم» و «برای کل سد اتفاقی بیفتد، دیگر تمام ملاحظات قبلی و زحمات قبلی از بین می‌رود و فاجعه بزرگی رخ می‌دهد».

۱۹:۰۶ ۱۴.۱.۱۳۹۸

فرماندار ویژه ملایر گفت: ۱۵۴۰ واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌ و یا تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، باب‌الله فتحی با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر، ‌شش شهر و ۱۷۲ روستای ملایر درگیر آب‌گرفتگی و سیلاب بودند، افزود: تاکنون دو تن کشته و دو تن دیگر مصدوم شده‌اند.

وی همچنین گفت که خسارت های متعددی به «زیرساخت‌ها، ابنیه‌ها، باغات و مزارع کشاورزی و اماکن دامی» این شهرستان وارد شده است.

بر اساس آمار رسمی، تاکنون دستکم ۶۲ تن در پی سیل روزهای اخیر در بیش از ۲۰ استان ایران جان باخته‌اند.

۱۸:۴۰ ۱۴.۱.۱۳۹۸

صلیب سرخ جهانی گزارش‌های مربوط به عدم امکان فرستادن کمک‌های انساندوستانه به سیل‌زدگان در ایران را رد کرد.

ساعاتی پیش، ایگنیشس ایولف یورک، از دفتر روابط عمومی صلیب سرخ جهانی در ژنو سوئیس، به رادیو فردا گفت: در صورتی‌که هلال احمر ایران درخواست کمک کند، صلیب سرخ جهانی در حال حاضر محدودیتی برای این کار ندارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ادعا کرد که از ورود کمک‌های خارجی به ایران جلوگیری می‌شود و این اقدام را یک «جنایت بی‌سابقه» خواند.

این در شرایطی است که شماری از کشورهای جهان و صلیب سرخ جهانی برای ارسال کمک به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کرده‌اند. از جمله سفیر آلمان از فراهم شدن کمک های انساندوستانه برای ایران خبر داد.

با این همه، جمهوری اسلامی ایران تاکنون از هیچ کشور و نهادی درخواست کمک نکرده است.

در این ارتباط، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، گفته بود ایران احتیاجی به کمک‌های خارجی ندارد.

پیشتر محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، در صفحه توئیتر خود نوشته بود که «بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی‌تواند هیچ‌گونه منابع مالی را به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دریافت کند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم گفته بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا تمامی حساب‌های هلال احمر ایران در بانک‌های خارجی «مسدود شده» و هیچ نهاد خارجی نمی‌تواند برای مردم سیل‌زده ایران «کمک مالی ارسال کند.

۱۷:۲۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد که برخی از اقلام امداد رسانی برای سیل‌زدگان اخیر در ایران فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اوگوچی دنیلز در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: تیم ‎سازمان ملل متحد در ‎ایران از نزدیک شرایط را رصد کرده و در صورت درخواست دولت ایران از تلاش های آنان حمایت های لازم را خواهد کرد.‏

خانم دنیلز همچنین نوشت: وظیفه ‎سازمان ملل متحد حمایت از دولت ‎ایران بوده و از ابتدای این بحران تلخ این دقیقا کاری است که ما انجام داده ایم. برخی از اقلام ‎امداد رسانی تامین شده و همچنان این کار را ادامه خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

۱۷:۲۳ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده مجلس از بروجرد و اشترینان روز چهارشنبه گفت: ۱۶۰۰ واحد مسکونی روستایی در بروجرد تخریب و دچار آسیب شده‎اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، علاالدین بروجردی افزود: حدود ۲۰۰ واحد منزل مسکونی در روستاهای بروجرد بر اثر سیلاب تخریب شده و ۱۴۰۰ واحد آسیب دیده‌اند که نیاز به تعمیرات دارند.

او همچنین گفت: در روستای تنگ محمد حاجی و در محور آبسرده بروجرد، رانش بسیار وسیعی رخ داده و راه روستایی در کلهر نیز نشست پیدا کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بر اثر سیلاب، بسیاری از پل‎ها در روستاهای بروجرد تخریب شده و از بین رفته‎اند، گفت: ۱۰ هزار هکتار از زمین‎های کشاورزی نیز بروجرد زیر آب رفته است.

۱۷:۰۰ ۱۴.۱.۱۳۹۸

محمود صادقی، نماینده مجلس، در توئیتی در روز چهارشنبه خطاب به رئیس جمهوری ایران هشدار داد که استان لرستان «در آستانه یک فاجعه» است.

آقای صادقی نوشت: «پلدختر در گل فرو رفته، نیازهای اولیه مردم مانند غذا، آب و دارو تأمین نشده است و بی‌نظمی و بی‌برنامگی بیداد می‌کند».

این نماینده مجلس اشاره کرد که «سامان دادن به این وضع، نیاز به مدیریت ملی و بودجه فوق‌العاده دارد»‌ و نوشت:‌ «با کمک‌های صدقه‌ای و مدیریت ضعیف استانی، اوضاع سامان نمی‌یابد».

همزمان، قدرت‌الله ولدی، نماینده ویژه استاندار لرستان در معمولان، با اعلام اینکه اقلام غذایی و ضروری به منطقه معمولان ارسال شده اما تنها «یک سوم از نیاز منطقه را تامین کرده است»، گفت: وضعیت منطقه معمولان زرد است و شرایط عادی ندارد.

حمیدرضا کاظمی، نماینده مجلس از پلدختر، نیز گفت: تعدادی از مردم سیل‌زده شهرشتان پلدختر «دو شب است در بیابان زندگی می‌کنند و به کوه‌ها پناه برده‌اند و هیچ چیزی ندارند».

این در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از کمک رسانی گسترده به ساکنان پلدختر و دیگر مناطق آسیب‌دیده استان لرستان از سیل روزهای اخیر خبر داده‌اند.

۱۶:۴۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان روز چهارشنبه اعلام کرد که هنوز سیلاب اصلی به این استان نرسیده است و از مردم خواست «در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده با اعلام اینکه در جریان سیل استان خوزستان هیچ تلفات جانی گزارش نشده است، افزود: ۹۶ روستا به شکل جزیی و کلی تخلیه شده و ساکنان آنها در ۳۵ ایستگاه اسکان اضطراری جا داده شده‌اند.

او با اشاره به اینکه از طریق ستاد مدیریت بحران، ۱۵ بالگرد و پنج هزار چشمه سرویس بهداشتی در اختیار استان خوزستان قرار گرفته است، گفت: شرکت‌های غذایی منطقه نیز برای تهیه غذای گرم در منطقه با تمام ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

پیش از این اعلام شده بود که مدارس بسیاری از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شعیبیه و برخی از روستاهای دزفول و خرمشهر تا روز ۱۹ فروردین تعطیل هستند و فعالیت دانشگاه‌های این استان نیز با یک هفته تأخیر آغاز خواهد شد.

۱۶:۳۹ ۱۴.۱.۱۳۹۸

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به ایران، از بارش ۳۵ میلیمتری در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در ۱۱ استان غربی و جنوب غربی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است: پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و شمال فارس بارش باران بین ۲۵ تا ۳۵ میلی‌متر رخ دهد.

به گفته این سازمان، با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق ایران، بارش باران در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات تهران و البرز بین ۲۰ تا ۳۵ میلی‌متر خواهد بود.

سازمان هواشناسی با توجه به سیلاب و بارش‌های شدید سامانه قبلی توصیه کرد که «سازما‌ن‌های مرتبط با مدیریت منابع آب، تمهیدات لازم را برای حفظ ایمنی و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از سیلاب احتمالی به عمل آورند».

۱۶:۲۲ ۱۴.۱.۱۳۹۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت در سد کرخه به یک «نقطه بحرانی» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن رضایی گفت که «از نظر فنی و استانداردها، آقایانی که مسئول اینجا هستند، می گویند اگر بیشتر از این آب را رها سازی نکنیم، هفته آینده که بارندگی های جدیدی داشته باشیم» و «برای کل سد اتفاقی بیفتد، دیگر تمام ملاحظات قبلی و زحمات قبلی از بین می رود و فاجعه بزرگی رخ می دهد».

عبدالهادی آرامی، روزنامه نگار و معاون سردبیر پایگاه خبری خورنا،‌ هم یک هفته پیش در توئیتی درباره وضعیت سد کرخه نوشته بود که این سد «رکورد» زده است و «حجم آب کرخه برای اینکه بتونه یه سیلاب دیگه رو کنترل کنه نیازمند خروج بیش از پنج روز آب با دبی ۷۰۰ هستش».

به نوشته ایسنا، محسن رضایی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که از بهمن سال گذشته تاکنون سه «سیل بسیار بزرگ» با شش هزار مترمکعب در ثانیه، پنج هزار متر مکعب در ثانیه و همچنین هشت هزار مترمکعب بر ثانیه جاری شده است و گفت: «بین دو مسئله گرفتاریم؛ یکی اینکه دو سه هفته آینده منطقه را چگونه مدیریت کنیم که فاجعه‌ای بزرگتر از سرریزهای کنونی به وجود نیاید و دوم اینکه مردم می‌گویند زندگی‌مان را از دست می‌دهیم».

بیشتر

XS
SM
MD
LG