لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

روحانی: دشمنان سیاست سیل سواری را دنبال می‌کنند


تصویری از گفت‌وگوی حسن روحانی با سیل‌زدگان در استان گلستان در روز چهارشنبه.
تصویری از گفت‌وگوی حسن روحانی با سیل‌زدگان در استان گلستان در روز چهارشنبه.

رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۷ فروردین کاخ سفید را به تلاش برای ایجاد شکاف میان جامعه ایرانی در جریان سیل اخیر متهم ساخت و گفت که اما این حادثه طبیعی به «نمایش وحدت ملت» تبدیل شد.

حسن روحانی که در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران حاضر شده بود، اظهار داشت: «دشمنان پس از ناامیدی در تحریم‌های ظالمانه ۱۳ آبان دست به دامن سیل شدند و اکنون سیاست سیل سواری و ایجاد نفاق با استفاده از حوادث سیل را به جد دنبال می‌کنند.»

سیل اخیر که بسیاری از استان‌های ایران را متاثر از خود ساخته، تاکنون ۳۹ قربانی گرفته است. ویرانی‌هایی که این سیل به بار آورده، انتقادهای گسترده‌ای را متوجه مدیریت بحران در کشور و سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال محیط زیست کرده.

این انتقادها به‌ویژه پس از انتشار تصاویری از سیل در شیراز که شمار زیادی اتوموبیل را با سرنشینان آنها همراه خود برد، بالا گرفت. منتقدان می‌گویند که علت این امر، جاده سازی در کنار دروازه قرآن بوده که در مسیر سیلاب قرار دارد.

حسن روحانی نیز در اظهارات روز چهارشنبه خود بدون اشاره به این مورد خاص، برخی انتقادات از سیاست‌های محیط زیست جمهوری اسلامی را به طور تلویحی پذیرفت و ریشه سیلاب اخیر را «در ده‌ها سال خطاکاری و دستکاری در طبیعت» دانست. با این حال وی تاکید کرد که در این «دستکاری در طبیعت» مردم هم مسئولند.

وی گفت: «سیل اخیر هشدار طبیعت به ما بود که دستکاری در طبیعت چه تاثیری بر مردم خواهد. در این حادثه تمامی مردم و مسئولان کشور باید خود را مسئول بدانند و مقصریابی و تبرئه خود هیچ مشکلی از مردم حل نخواهد کرد.»

آقای روحانی خود نیز در روزهای اخیر هدف اعتراض شدید اصول‌گرایان و منتقدانی قرار داشت که می‌گویند او به خاطر سفر تفریحی به جزیره قشم در جنوب کشور دیرهنگام از مناطق سیل‌زده بازدید کرده است.

روز چهارشنبه همچنین محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران، از مصوبه هیات دولت برای ارائه تسهیلات مالی به سیل‌زگان خبر داد که شامل ده میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای روستاییان و دوازده میلیون تسهیلات بلاعوض برای شهرنشینانی‌ست که خانه‌هایشان بر اثر سیل آسیب دیده است.

به گفته وی، همچنین برای این دسته از روستاییان و شهرنشینان نیز به ترتیب چهل میلیون و پنجاه میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است.

مصوبه دولت ایران شامل تسهیلاتی برای واحدهای تجاری، کشاورزان، باغ‌داران و دامداران نیز می‌شود.

هنوز بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده ایران زیر آب قرار دارد، از جمله شهرستان آق‌قلا در استان گلستان، چنان‌که مقامات آموزش و پرورش این استان می‌گویند برخی از مدارس شمال استان بیش از یک متر زیر آب هستند.

رئیس سازمان هلال احمر نیز نسبت به احتمال فروریختن منازل سیل‌زده در آق‌قلا هشدار داده و دلیل آن را «ماندگاری چندین روزه سیلاب و نفوذ آب به دیواره و پی ساختمان‌ها» دانسته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG