لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

سخنگوی وزارت خارجه ایران: کانادا در پرونده سقوط هواپیما همراه آمریکاست


عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در پاسخ به موضع‌گیری مقامات کانادایی در پرونده سقوط هواپیمای مسافربری، سخنگوی وزارت خارجه ایران دولت کانادا را متهم کرد که «به خاطر مسائل سیاسی و همراهی با آمریکا» در زمینه پرونده سقوط هواپیما همکاری نمی‌کند.

عباس موسوی، سخنگو، که روز جمعه، ۲۷ دی، در واکنش به نشست پنج کشور کانادا، اوکراین، بریتانیا، افغانستان و سوئد سخن می‌گفت، از برگزاری این نشست ابراز تعجب کرد و گفت: «ایران همکاری بسیار روان و فراتر از انتظار با هیئت‌های اعزامی این کشورها انجام داده.»

او با اعلام این که «تقریبا همه اجساد شناسایی شده» گفت که دولت کانادا با «طلبکاری» و «انگیزه» نامشخص اظهارنظرهایی کرده است که به شهروندان ایرانی و ایرانی‌تبارها «فشار» وارد می‌کند.


وزرای خارجه کشورهای یاد شده روز پنج‌شنبه در لندن به قربانیان این حادثه ادای احترام کرده و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که خواهان همکاری ایران برای تحقیقات بین‌المللی کامل، مستقل و شفاف هستند.

فرانسیس فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا، همچنین در این جمع گفت که ما می‌دانیم علت سقوط چه بوده و ایران باید دسترسی کارشناسان بین‌المللی به مقامات را برای بررسی شفاف موضوع فراهم سازد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران توضیح نداده است که چرا چنین درخواست‌هایی را معادل فشار به شهروندان ایرانی یا طلبکاری می‌داند.


مقامات کانادایی و به‌ویژه نخست وزیر این کشور یعنی جاستین ترودو از ابتدا بر شفافیت از طرف حکومت ایران تاکید کرده‌اند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و مسئول مستقیم پدافند این نیرو در شب حمله به پایگاه‌های آمریکا، روز شنبه «تمام مسئولیت» مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی را پذیرفت.

مقامات سپاه پاسداران هنوز توضیح نداده‌اند که چرا در شب حادثه از پرواز هواپیماهای مسافربری جلوگیری نکردند.

XS
SM
MD
LG