لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۴

حمله ائمه جمعه به منتقدان حصر رهبران جنبش سبز


کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران

امام جمعه تهران درخواست‌ها برای رفع حصر و یا برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «حرف‌های بی‌ربط» خواند و تعدادی از امامان جمعه از جمله امام جمعه اصفهان نیز تاکید کردند که آنان «باید اعدام شوند» و تنها به دلیل «عطوفت اسلامی» در خانه‌هایشان «خوش می‌گذارانند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم صدیقی امام جمعه تهران در خطبه‌های روز ۳ دی، اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «فتنه سنگین و فتنه براندازی» خواند که به گفته او، خطر آن برای جمهوری اسلامی از همه خطرات گذشته «عمیق‌تر و ریشه‌دار‌تر بود».

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

آقای صدیقی در ادامه سخنان خود گفت: «برخی‌ها حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و نانشان در این است و می‌گویند که مسئله حصر باید از بین برود. آیا ما می‌دانیم … این مسائل از کجا آب می‌خورد و با چه انگیزه‌ای است؟»

وی با اشاره به درخواست‌ها برای برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و کروبی افزود: «اگر روزی قرار باشد دادگاهی برگزار شود جرم‌های سنگین تعرض به بانوان چادری، از بین بردن اعتبار بین‌المللی، آتش کشیدن مساجد، هموار کردن راه تحریم و از بین بردن اعتقادات ریشه‌دار مردم جزو این جرایم است.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

این سه رهبر جنبش سبز بار‌ها خواستار محاکمه خود در دادگاه علنی شده‌اند اما آنگونه که علی مطهری و برخی از دیگر از مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با محاکمه و یا رفع حصر آنان مخالفت کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز ۱۶ آذر ماه گفته بود که حصر این سه نفر با مصوبه «شورای امنیت ملی» بوده و اگر این شورا مصوبه خود را تغییر دهد، قوه قضاییه «آمادگی دارد» این سه تن را محاکمه کند.

به گفته محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، پدرش در واکنش به این سخنان گفته که «دعا کنید آقایان شهامت محاکمه‌ام را در دادگاهی علنی پیدا کنند».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز پیش از این بار‌ها خواستار رفع حصر و یا محاکمه سران جنبش سبز شده اما نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ادامه حصر این سه نفر را «لطف نظام» جمهوری اسلامی در حق آنان دانسته و اعلام می‌کنند که در صورت برگزاری دادگاه، حکم آنان اعدام خواهد بود.

درهمین حال یوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان گفت: «اگر شخصی ۳۰ گرم هروئین داشته باشد قانون این است که آن فرد را اعدام کنند اما درباره سران فتنه... عطوفت اسلامی اقتضا‌ کرده است‌ که در خانه‌هایشان بمانند و خوش بگذرانند اما هنوز حاضر به توبه نشدند و برخی دم از آزادی آنها می‌زنند».

تعدادی از امامان جمعه ایران نیز «مجازات» میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «اعدام» خوانده‌اند.

این سخنان امامان جمعه ایران به مناسبت فرارسیدن سالگرد راهپیمایی حامیان حکومت ایران در ۹ دی ۸۸ بیان شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، از این راهپیمایی به عنوان روز پایان «فتنه» نام می‌برند و مراسم سالگرد آن، هر سال توسط نهادهای مختلف حکومتی یا نزدیک به حکومت برگزار می‌شود.

سه روز پیش از ۹ دی ۸۸ که مصادف با روز عاشورا بود، یکی از خونین‌ترین تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در تهران و برخی دیگر از شهر‌ها برگزار شد.

XS
SM
MD
LG