لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که در این اعتراضات حداقل ۱۳۸ نفر کشته شده‌اند.

۱۳:۵۷ ۳۰.۸.۱۳۹۸

هرمزگان «به اینترنت وصل شد»

خبرگزاری ایسنا می‌گوید «از دقایقی قبل اتصال اینترنت در استان هرمزگان برقرار و شبکه‌های پیام‌رسان خارجی نظیر واتس‌اپ و اینستاگرام در دسترس است.»

این خبرگزاری می‌نویسد که از ابتدای هفته جاری با تصویب شورای امنیت «دسترسی به شبکه‌های پیام‌رسان خارجی قطع شده بود و وب‌سایت‌های داخلی از جمله سایت بانک‌ها و ادارات دولتی، خبرگزاری‌های داخلی و و ظاهراً تمامی وب‌سایت‌هایی که از سرورهای داخلی بهره می‌بردند، قابل دسترس بودند که از دقایقی قبل امکان دسترسی به شبکه‌های پیام‌رسان نیز در استان هرمزگان برقرار شد.»

به گزارش خبرآنلاین، دبیر شورای عالی مجازی نیز گفته است که «مسئولین به دنبال اتصال اینترنت در اسرع وقت هستند و امروز جلسه‌ای برای این موضوع برگزار می‌شود.»

۱۳:۵۳ ۳۰.۸.۱۳۹۸

بیانیه اتحادیه اروپا در مورد اعتراضات ایران

سخنگوی امور خارجه و سیاست‌های امنیتی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان شد.

ماریا کُتسیانچیچ، سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا در این بیانیه نوشته است: «بنا بر گزارش‌ها، اعتراضات در چند شهر ایران طی روزهای گذشته منجر به تلفات جانی زیادی شده و شمار زیادی نیز زخمی برجای گذاشته است. ما به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم و آرزوی بهبودی سریع برای مجروحان داریم.»

او افزوده است: «چالش‌های اجتماعی-اقتصادی را باید از طریق گفت‌وگوی فراگیر برطرف کرد و نه با استفاده از خشونت. از نیروهای امنیتی ایران انتظار داریم حداکثر خویشتن‌داری را در برخورد با اعتراضات از خود نشان دهند و از معترضان هم می‌خواهیم که تظاهراتشان مسالمت‌آمیز باشد. هیچ نوع از خشونت قابل قبول نیست. حق آزادی بیان و حق تجمع باید تضمین شود. ما همچنین از مقامات ایرانی انتظار داریم که جریان آزاد اطلاعات و دسترسی به اینترنت را فراهم کند.»

۱۳:۴۴ ۳۰.۸.۱۳۹۸

ورود نیروهای امنیتی با آمبولانس به دانشگاه تهران

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد که عصر دوشنبه، ۲۷ آبان، چندین آمبولانس حامل نیروهای لباس‌شخصی وارد دانشگاه شدند و تعدادی از دانشجویان معترض به افزایش بهای بنزین را دستگیر و به وسیله آمبولانس از دانشگاه بیرون بردند.

به‌گفته این کانال دانشجویی، برخی از این دانشجویان به زندان فشافویه و تعدادی نیز به زندان اوین منتقل شده‌اند.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور تعداد بازداشتی‌های عصر دوشنبه در دانشگاه تهران را ۴٠ تا ۵٠ تن اعلام کرده و اضافه کرده است که «طی سه روز گذشته با بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های ایشان توسط نهادهای امنیتی تماس تهدیدآمیز گرفته شده است».

۱۳:۱۴ ۳۰.۸.۱۳۹۸

خبرگزاری فارس: عامل بسته شدن بزرگراه امام علی بازنشسته سفارت ایران در دانمارک است

خبرگزاری فارس روز پنج‌شنبه نوشت که «برابر بررسی‌های به عمل آمده» یکی از افرادی که در اعتراضات اخیر بزرگراه امام علی تهران را بسته بود «بازنشسته سفارت ایران در کشور دانمارک» است.

اتوبان شمالی-جنوبی امام علی در تهران در روزهای اخیر از سوی معترضان به افزایش ناگهانی قیمت بنزین مسدود شد که در پی آن مأموران دولتی با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کردند.

خبرگزاری فارس می‌نویسد که «با دستگیری راننده یک دستگاه سواری که در جریان اغتشاشات اخیر، اتوبان امام علی را مسدود کرده بود، از منزل وی نیز سلاح گرم و لوازم جاسوسی کشف شد.»

این خبرگزاری اضافه می‌کند که «برابر بررسی به عمل آمده متهم بازنشسته سفارت ایران در کشور دانمارک بوده و از بازرسی منزل وی سلاح کمری و مهمات مربوطه، دوربین جاسوسی و مقداری تجهیزات الکترونیکی کشف گردید.»

۱۳:۰۵ ۳۰.۸.۱۳۹۸

سخنگوی سپاه: لطف خدا بود که آمدنیوز پیش از اعتراض‌ها منهدم شد

رمضان شریف
رمضان شریف

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مورد ربودن مؤسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» از سوی سپاه پاسداران، پیش از وقوع اعتراضات اخیر، گفت که «این لطف خداوند است که پیش از این جریانات این شبکه منهدم شد، زیرا یک ظرفیت ایجاد کرده بود که بیش از این می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند.»

کانال تلگرامی آمدنیوز که بیش از یک میلیون و چهارصد هزار عضو داشت از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی متهم به «به نفرت‌پراکنی، استفاده از کوکتل مولوتف، شورش مسلحانه و بلوای اجتماعی» بوده است.

رمضان شریف همچنین مانند برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراضات علیه افزایش سه‌برابری قیمت بنزین را به خانواده پهلوی و مجاهدین خلق نسبت داد. او مدعی شد که خانواده پهلوی هزینه این اعتراضات را «تأمین می‌کنند» و در مورد مجاهدین خلق نیز گفت که «با پشتیبانی یک جریان صهیونیستی که سرویس‌های جاسوسی آمریکایی‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس از قبیل سعودی‌ها و بعضاً اماراتی‌ها» سازماندهی شده‌اند.

۱۲:۴۶ ۳۰.۸.۱۳۹۸

اختلال در پیش‌بینی کیفیت هوا به دلیل قطعی اینترنت

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در روزهای اخیر جزئیات کیفیت هوای تهران که پیش از این روی سایت و اپلیکیشن شرکت کنترل کیفیت هوا قرار می‌گرفت، به‌روز‌رسانی نشده و اطلاعات دقیقی از وضعیت کیفیت هوای تهران طی روزهای اخیر وجود نداشته است.

حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان، با بیان این‌که این شرکت بخشی از اطلاعات را از سایت‌ها و مدل‌های جهانی تأمین می‌کند، در این باره گفت: «اختلالات به وجود آمده در اینترنت کشور سبب شده است که به این اطلاعات جهانی دسترسی نداشته باشیم و در نتیجه نتوانیم پیش‌بینی آلودگی هوا برای روزهای آینده، جهش وزش باد و مقدار بارندگی را روی سایت خود بارگذاری کنیم.»

۱۲:۳۶ ۳۰.۸.۱۳۹۸

رئیس دانشگاه تهران: قطعی اینترنت مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان، با اشاره به مراودات گسترده دانشگاه‌های ایران با جهان، گفت: «قطع شدن اینترنت مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده که امیدواریم به زودی رفع شود.»

رئیس دانشگاه تهران همچنین از مذاکرات وزارت علوم برای وصل شدن اینترنت خبر داد، اما توضیحی درباره نتیجه این مذاکرات نداد.

۱۲:۲۶ ۳۰.۸.۱۳۹۸

تهدید شمخانی علیه معترضان: «تک‌تک اغتشاشگران به سزای عمل خود می‌رسند»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز پنج‌شنبه، سی‌ام آبان، به هواداران نظام پادشاهی در ایران و هواداران گروه مجاهدین خلق و کسانی که آنها را «اراذل و اوباش» خواند هشدار داد که «در هرجای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید.»

او که در شهریار، در حومه جنوبی کرج سخن می‌گفت افزود که معترضان «هرگز نمی‌توانند، در اراده ملت ایران در رسیدن به هدف خود خللی ایجاد کنند.»

او توضیح بیشتری در مورد «هدفی» که «ملت ایران» قرار است به آن برسد نداد.

شهرستان شهریار که دریابان علی شمخانی روز پنج‌شنبه در آن حضور یافته از نقاطی است که در روزهای اخیر اعتراضات شدیدی در آن علیه سه برابر شدن قیمت بنزین در ایران رخ داده است. زنجیره‌ای از شهرها و شهرک‌های مجاور به شهریار، یعنی ملارد، شهر جدید اندیشه، شهر قدس (قلعه حسن‌خان)، صباشهر و اسلام‌شهر نیز در روزهای اخیر صحنه درگیری معترضان با مأموران دولتی و شلیک به سوی معترضان بوده است. این شهر و شهرک‌ها در حومه جنوبی کرج و تهران قرار دارند.

شهر اسلام‌شهر در فروردین ۱۳۷۴ نیز شاهد درگیری‌های گسترده‌ای به خاطر افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل و نقل بود. در جریان آن درگیری‌ها قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران مردم را سرکوب کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها در درگیری‌های آن سال، ۵۰ نفر کشته شدند.

۱۰:۴۷ ۳۰.۸.۱۳۹۸

بازداشت دست‌کم سه هزار تن از معترضان

مقامات جمهوری اسلامی علاوه بر تعداد کشته‌ها، تعداد کل بازداشت‌شدگان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین را نیز اعلام نکرده‌اند، اما گزارش‌های پراکنده مقامات رسمی و نهادهای حقوق بشری حکایت از بازداشت حدود سه هزار نفر در ۱۲ استان ایران دارد.

در حالی که استاندار تهران روز ۲۷ آبان از وقوع موج اعتراض در ۲۲ استان ایران خبر داده بود، بر اساس سخنان مقامات رسمی و گزارش نهادهای حقوق بشری تنها آمار مربوط به بازداشت معترضان در ۱۲ استان ایران موجود است.

۰۷:۲۳ ۳۰.۸.۱۳۹۸

پنس: مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری ایالات متحده چهارشنبه ۲۹ آبان به اعتراضات در ایران واکنش داده و گفته است، مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند.

مایک پنس در توییتی نوشته است: در حالی که ایرانی ها به خیابان می آیند تا دست به اعتراض بزنند ، آیت الله ها در تهران همچنان برای سرکوب مردم از خشونت و زندان استفاده می‌کنند. پیام ایالات متحده واضح است: مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG